Rok 2010 był rekordowym pod względem wydatków na reklamę w internecie. Z raportu przygotowanego dla IAB Polska przez firmę doradczą PwC wynika, że reklamodawcy w ubiegłym roku na promocję w sieci wydali 1,58 mld zł.
Po okresie kryzysu reklama w internecie wyraźnie odżywa. Najgorsze jest już za wydawcami, którzy najmocniej odczuli zmniejszone wydatki na promocję w internecie. Informacje z rynku prezentowane w poprzednich kwartałach oraz raporty z lat ubiegłych, wyraźnie potwierdzają trend wzrostowy.
Jak na drożdżach
Wartość rynku reklamy internetowej w 2010 wzrosła o 204 mln zł. Przedsiębiorcy wydali na nią o 17 proc. więcej środków niż rok wcześniej.
Najpopularniejszą formą pozostaje reklama graficzna z 45 proc. udziałem w rynku. Coraz większym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Ten sposób promocji stanowi już 30 proc. wszystkich wydatków reklamowych. Na podium z 17 proc. udziałów w rynku znalazły się ogłoszenia internetowe. Czwarte miejsce pod względem udziału w rynku zajęła reklama efektywnościowa („płać za efekt”). Taki sam wynik jak przed rokiem - 6 proc. - zanotowała reklama e-mail.
Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1 proc. do 2,2 proc. Wydatki na reklamę „wideo” display wzrosły z 2 do 5 proc.. Poprawienie o 155 proc. wyniku z przed roku to największy wzrost ze wszystkich segmentów reklamy w sieci.
- Wydatki reklamowe na internet zwiększają się w Polsce bardzo dynamicznie, co świadczy o tym, że reklamodawcy coraz bardziej doceniają to medium, przenosząc do niego budżety reklamowe m.in. z prasy. Reklamodawcy działają coraz bardziej świadomie, dbają nie tylko o ilość wyświetlanych form reklamowych, ale również ich jakość czy kontekst w którym się pojawiają - uważa Ilona Stachowicz z sieci reklamowej ARBOnetwork.
Źródło: bankier.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24