Winiety drogowe dla ciężarówek prawdopodobnie jednak nie znikną. Sejmowa komisja infrastruktury rozważa podniesienie opłat za winiety i jednoczesne obcięcie rekompensat za przejazdy ciężarówek po autostradach - wszystko to do czasu wprowadzenia "elektronicznego myta".
Rząd zamierzał winiety znieść całkowicie, bo rekompensaty za przejazd ciężarówek wypłacane właścicielom autostrad stają się wyższe niż wpływy z winiet. Zaprotestowali przeciwko temu przewoźnicy drogowi, argumentując, że płacenie za każdy wjazd na autostradę przy rosnących cenach paliw wywróci opłacalność ekonomiczną ich firm. (CZYTAJ WIĘCEJ)
Z kompromisową propozycją wyszedł poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceszef sejmowej komisji infrastruktury. jest przekonany, że jego pomysł pozwoli zadowolić wszystkie strony - rząd, przewoźników i koncesjonariuszy autostrad - na taki okres, jaki będzie potrzebny na wprowadzenie planowanego elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd ciężarówek nie tylko autostradami, ale i zwykłymi drogami.
- Zakładam, że przewoźnicy godzą się na to, żeby wzrosła o 30 procent cena winiety, a spółki autostradowe godzą się, że o 30 procent spadnie rekompensata dla nich. Z drugiej strony, że będziemy dłużej pracowali nad ustawą, tak, żeby to było kompromisowe rozwiązanie do końca tego roku, natomiast rok przyszły byłby na przystosowanie i zbudowaNie systemu elektronicznego poboru opłat - mówi poseł Tchórzewski (PO).
Elektroniczne myto już straszy
Firmy transportowe obawiają się wysokich kosztów przejazdów także po wprowadzeniu nowego systemu. Jednak Jacek Krupa, inny z posłów Platformy Obywatelskiej, uspokaja, że cena dla przewoźników musi wynikać z wyliczeń. Jego zdaniem ciężarówka powinna płacić 230 procent kwoty płaconej przez użytkownika samochodu osobowego.
- Przy stawce 10 groszy od samochodu osobowego oznaczałoby to 23 gr dla ciężarówki. Pewnie ta cena będzie gdzieś pośrodku. Cena zapisana w projekcie ustawy 2,50 zł to jest jakaś stawka maksymalna. cena musi wynikać z wyliczeń, musi obejmować koszty budowy, koszty eksploatacji autostrady i w przyszłości koszty utrzymania systemu elektronicznego - mówi poseł Krupa w TVN CNBC Biznes
Zapewniał przy tym, że wysokość opłat będzie odnosiła się do kosztów, jakie ponosi państwo i koncesjonariusz, który eksploatuję autostradę.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES