Stolica Wielkopolski jest na razie liderem przygotowań. Szczyci się chociażby tym, że stadion na Euro już stoi. - Nie musimy się niczym martwić - zapewnia prezydent miasta Ryszard Grobelny. Wciąż jednak nie wiadomo, kto i kiedy zbuduje parkingi, drogi i całą bazę usługowo-hotelową.
Stadion poznańskiego Lecha za dwa lata zamieni się w Stadion Miejski w Poznaniu. Obiekt pomieści 46 500 widzów i będzie całkowicie zadaszony. - O stadion nie musimy się martwić. Prace są prowadzone etapowo, co pomaga w planowaniu inwestycji - mówi Grobelny.
Poznań wyliczył koszty modernizacji swojego stadionu na kwotę ponad 511 mln złotych. Dotychczas na przebudowę obiektu wydano 75 mln. Na zakończenie inwestycji miasto potrzebuje jeszcze ponad 436 mln złotych. Z budżetu państwa stolica Wielkopolski otrzymała już 21,5 mln, a w najbliższych latach do miejskiej kasy wpłynie dodatkowe 88,5 mln. Aby zdobyć dodatkowe środki pojawił się pomysł na sprzedaż gruntów wokół stadionu.
Modernizacja stadionu rozpoczęła się już w 2003 roku, gdy nie myślano jeszcze o organizacji piłkarskich mistrzostw Europy. Wybudowano wówczas całkowicie nową, tzw. czwartą trybuną, która może pomieścić 8500 widzów. Przed rokiem oddano do użytku kolejną trybunę o pojemności 6500 osób, na której obecnie jest dobudowywane tzw. trzecie piętro z kolejnymi 2600 miejscami.
Przyznanie Polsce i Poznaniowi Euro 2012 przyspieszyło prace na stadionie. Już latem tego roku zostanie ogłoszony przetarg na rozbiórkę starych trybun nr 1 i 3, mieszczących się wzdłuż linii bocznych. Dla kibiców oznacza to szereg utrudnień w postaci przede wszystkim ograniczonej liczby miejsc.
Euro to nie tylko stadion
Oprócz prac związanych z modernizacją stadionu, trwają przygotowania do przebudowy infrastruktury drogowej wokół obiektu. Dotyczą one m. in. poszerzenia ulic m.in. ul. Bukowskiej kosztem 154 mln, czy budowy obwodnicy miasta za cztery mld zł. Prace mają zakończyć się do w 2011 roku.
- W tym roku kończymy przebudowę ulicy Głogowskiej, która połączy miasto z autostradą. Wkrótce ogłosimy przetarg na przebudowę ulicy Bułgarskiej, przy której znajduje się stadion - mówi Henryk Spychalski, szef zespołu ds. obsługi komunikacyjnej na Euro 2012 w Poznaniu.
Ulice i tramwaje
Nowe, dwupasmowe drogi mają pozwolić na szybki i łatwy dojazd z autostrady i z lotniska na Stadion Miejski. W obu przypadkach dojazd nie powinien zająć więcej niż 10-15 minut. Są już gotowe projekty nowych rozwiązań komunikacyjnych, które ten czas mogą jeszcze bardziej skrócić.
- Przymierzamy się do realizacji odcinka zachodniego trzeciej ramy komunikacyjnej. Nie jest jednak do końca spięte finansowanie tego projektu. A ten odcinek w dużym stopniu ułatwiłby funkcjonowanie układu komunikacyjnego wokół stadionu - tłumaczy Spychalski.
Miasto przygotowało szereg projektów dotyczących modernizacji i budowy nowych tras tramwajowych oraz zakupu taboru komunikacyjnego. Ich realizacja będzie zależeć w głównej mierze od wysokości dotacji jakie otrzyma Poznań z budżetu centralnego.
Miasto przygotowało szereg projektów dotyczących modernizacji i budowy nowych tras tramwajowych oraz zakupu taboru komunikacyjnego. Ich realizacja będzie zależeć w głównej mierze od wysokości dotacji jakie otrzyma Poznań z budżetu centralnego. Bo chociaż prezydent Ryszard Grobelny obiecywał jakiś czas temu kupno 50 nowoczesnych pojazdów, to teraz jednak pojawiło się małe zastrzeżenie - tramwaje będą, pod warunkiem że miasto dostanie pieniądze z UE.
W planach władz miasta jest także dalsza rozbudowa lotniska, które docelowo ma przyjmować do trzech mln pasażerów rocznie, a prace mają trwać do 2012 roku. Gruntowny remont mają przejść także stary dworzec PKP oraz PKS.
Miasto, choć od lat stanowi bazę Międzynarodowych targów Poznańskich i obecnie przygotowane jest na przyjęcie ok 25 tys. przyjezdnych, to na potrzeby mistrzostw ma zbyt mało miejsc hotelowych. Potrzebnych jest jeszcze kilkanaście hoteli średniej klasy.
Źródło: PAP, Gazeta Wyborcza
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl