Przybywa chętnych do świątecznych zakupów przez internet. W sieci prezentów pod choinkę będzie szukać w tym roku już dwa miliony Polaków - to o 2/3 więcej rok temu - szacuje "Rzeczpospolita". Jednocześnie ostrzega: poczta może sobie nie poradzić z przesyłkami.
Jak wynika z badania D-Link Technology Trend, przeprowadzonego przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, w grudniu 2008 r. sklepy internetowe będą miały aż o 65 proc. klientów więcej niż przed rokiem. W zakupowym szczycie przypadającym na listopad i grudzień w Internecie zakupy zrobią 2 miliony Polaków - pisze "Rzeczpospolita".
To niemal połowa wszystkich klientów, którzy dokonają zakupów online w całym 2008 roku. Tych według prognoz ma być 4,2 mln.
Kto się cieszy, a kogo boli głowa?
– W okresie przedświątecznym obroty e-handlu urosną o ok. 30 proc. w stosunku do ubiegłego roku – tłumaczy na łamach "Rzeczpospolitej" wiceprezes Agito.pl Tomasz Bator.
Jedni zacierają ręce na myśl o nadchodzących zyskach, inni cierpią na ból głowy: kłopotów może się spodziewać Poczta Polska, podobnych do tych, które spotkały ją już podczas przed ubiegłorocznymi świętami.
Poczta musiała się zmierzyć z ponad 4 milionami paczek wysłanych tylko w ostatnim miesiącu roku - i nie sprostała zadaniu, nie wszystkie świąteczne prezenty w porę trafiły pod choinkę. Na paraliżu Poczty skorzystały firmy kurierskie i alternatywni operatorzy pocztowi. – Nikt nie jest w stanie oszacować, ile wyniosły straty spowodowane przez kłopoty z doręczeniem zakupionych towarów – przyznaje Tomasz Bator z Agito.pl.
Teraz internetowi handlowcy nie dowierzają już Poczcie Polskiej. – Część sklepów wprost rekomenduje korzystanie tylko z przesyłek kurierskich. Inne umożliwiają wysyłanie pocztą jedynie przedmiotów o niewielkiej wartości. Pocztą nie dostaniemy np. sprzętu elektronicznego – komentuje na łamach gazety analityk firmy IDC Polska Magda Borowik.
"Kryzys nie dotarł do Internetu"
Jak wynika z prognozy firmy IAB, wartość handlu elektronicznego w całym 2008 r. ma wynieść aż 12,8 mld zł, czyli o 4,7 mld więcej niż w ubiegłym roku.
Dużą część tego wzrostu stanowią właśnie przedświąteczne zakupy. Grudniowe obroty na portalu Allegro.pl przekroczą pół miliarda złotych. To o ok. 100 mln więcej niż w grudniu 2007 r. - podaje "Rzeczpospolita".
– Kryzys wciąż nie dotarł do Internetu – tłumaczy Patryk Tryzubiak, rzecznik prasowy Allegro.pl.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24