Topnieją wydatki Polaków na alkohol. Najbardziej traci wódka - pisze "Rzeczpospolita". Zyskuje wino i alkohole niszowe, np. whisky.
Jak wynika z danych firmy Nielsen, o których pisze "Rz", na alkohole w sklepach i na stacjach benzynowych od lutego 2010 r. do stycznia 2011 r. wydaliśmy nieco ponad 26 mld zł. W podobnym okresie rok wcześniej kwota ta była o 2,6 proc. wyższa.
Najbardziej stracili producenci wódki. Wartość jej sprzedaży obniżyła się o 6,6 proc., poniżej 10 mld zł. – Producenci przyzwyczaili się, że przez ostatnie kilka lat popyt na wódkę rósł w Polsce w bardzo szybkim tempie, i przegapili moment, w którym branża alkoholowa zaczęła odczuwać m.in. skutki spowolnienia gospodarczego i wysokiej akcyzy – tłumaczy w rozmowie z "Rz" Andrzej Szumowski, szef Polish Vodka Association i wiceprezes Wyborowej SA, czwartego producenta wódki w Polsce.
Nielsen policzył też, że w badanym okresie o 1,5 proc., do ok. 13,2 mld zł, spadła wartość sprzedaży piwa. O nieco ponad 8 proc. większa niż przed rokiem była za to sprzedaż win gronowych, a o prawie 17 proc., do ok. 630 mln zł urosła wartość rynku whisky - pisze "Rz".
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu