Sp贸艂ka PKP Cargo s艂ono zap艂aci za nier贸wne traktowanie klient贸w: UOKiK na艂o偶y艂 na firm臋 kar臋 w wysoko艣ci 60 milion贸w z艂otych. Firma oferowa艂a mniej korzystne warunki um贸w tym kontrahentom, kt贸rych uzna艂a za swych konkurent贸w w wy艣cigu o zlecenia na przewozy towar贸w. PKP Cargo nie zgadza si臋 z zarzutami i zapowiada, 偶e odwo艂a si臋 od decyzji do s膮du.
- PKP Cargo uniemo偶liwia艂y zawieranie specjalnych um贸w kontrahentom, uznaj膮c ich za swoich konkurent贸w. Na sp贸艂k臋 za t臋 praktyk臋 na艂o偶yli艣my kar臋 w wysoko艣ci 60 mln z艂 - powiedzia艂A prezes Urz臋du Ma艂gorzata Krasnod臋bska-Tomkiel. Urz膮d nakaza艂 PKP Cargo zmian臋 tej praktyki. Decyzja UKOKiK ma rygor natychmiastowej wykonalno艣ci.
Krasnod臋bska-Tomkiel zaznaczy艂a, 偶e Urz膮d wszcz膮艂 post臋powanie wobec PKP Cargo na podstawie informacji otrzymanych od sp贸艂ki CTL Logistics, dzia艂aj膮cej na rynku us艂ug transportu kolejowego.
Umowy lepsze i gorsze
Podstawowym rodzajem dzia艂alno艣ci PKP Cargo jest kolejowy przew贸z towar贸w, zar贸wno w Polsce jak i za granic膮. Sp贸艂ka jest trzecim w Europie i drugim w Unii Europejskiej przewo藕nikiem kolejowym.
PKP Cargo nadal posiada dominuj膮c膮 pozycj臋 na rynku: w 2008 roku mia艂a ponad 70 proc. rynku towarowych przewoz贸w kolejowych. UOKiK ustali艂, 偶e PKP Cargo wykorzystuje swoj膮 przewag臋 i narzuca cz臋艣ci kontrahent贸w uci膮偶liwe warunki wsp贸艂pracy.
Sp贸艂ka 艣wiadczy us艂ugi przewozowe na zasadach og贸lnych, czyli w oparciu o umowy przewozu zawierane bez dodatkowych warunk贸w w kasach towarowych oraz na zasadach szczeg贸lnych, kt贸re wi膮偶膮 si臋 z oferowaniem kontrahentom atrakcyjnych upust贸w cenowych.
Wed艂ug deklaracji sp贸艂ki ka偶da z form wsp贸艂pracy jest dost臋pna dla wszystkich klient贸w na r贸wnych zasadach. Jednak je艣li PKP Cargo uzna艂a kogo艣 za konkurenta, oferowa艂a mu jedynie umowy na mniej korzystnych zasadach og贸lnych.
W efekcie kontrahenci zlecaj膮cy przew贸z na tej samej trasie, dok艂adnie takiej samej ilo艣ci takich samych towar贸w, wykorzystuj膮c r贸wnie偶 takie same rodzaje sk艂ad贸w, mog膮 by膰 traktowani niejednolicie - i to zakwestionowa艂 UOKiK.
"Nie przeszkadzamy nikomu w rozwoju"
W 艣rod臋 po po艂udniu do decyzji UOKiK odnios艂o si臋 PKP Cargo. W komunikacie sp贸艂ka podkre艣li艂a, 偶e "jest najwi臋kszym, ale nie dominuj膮cym przewo藕nikiem na rynku przewoz贸w towarowych w Polsce". - PKP Cargo SA 偶adnymi swoimi dzia艂aniami nie zagra偶a艂a, a tym bardziej nie ogranicza艂a konkurencji na rynku przewoz贸w kolejowych, o czym 艣wiadcz膮 dane rynkowe wskazuj膮ce na sta艂y, bardzo dynamiczny wzrost przewoz贸w u innych prywatnych przewo藕nik贸w kolejowych - czytamy w komunikacie.
Wed艂ug PKP Cargo, sprawa ma charakter indywidualnego sporu mi臋dzy ni膮 a jednym z przewo藕nik贸w kolejowych, "kt贸ry w 偶aden spos贸b nie wp艂ywa艂 na sytuacje rynkow膮 innych przewo藕nik贸w". Sp贸艂ka zapowiada, 偶e odwo艂a si臋 od decyzji UOKiK.
Sta艂y klient UOKiK
PKP Cargo wcze艣niej ju偶 by艂o karane za naruszenia prawa antymonopolowego, w tym r贸wnie偶 za stosowanie podobnych praktyk.
W decyzji z 2004 roku Prezes UOKiK stwierdzi艂, 偶e sp贸艂ka nadu偶y艂a swojej pozycji dominuj膮cej narzucaj膮c kontrahentom uci膮偶liwe warunki wsp贸艂pracy w umowach wieloletnich i na艂o偶y艂 na ni膮 40 mln z艂 kary. Decyzja jest prawomocna, w 2008 roku sp贸艂ka rozpocz臋艂a sp艂acanie na艂o偶onej sankcji.
PKP Cargo jest najwi臋kszym przewo藕nikiem towarowym na polskim rynku kolejowym i drugim w UE. W 2008 roku sp贸艂ka zanotowa艂a strat臋 na poziomie 176 mln z艂. W styczniu br. straty si臋gn臋艂y 103 mln. W tym roku PKP Cargo podj臋艂y dzia艂ania restrukturyzacyjne (m.in. zwolnienia pracownik贸w). Tydzie艅 temu sp贸艂ka poinformowa艂a, 偶e czerwiec by艂 pierwszym miesi膮cem roku, w kt贸rym wypracowano zysk.
殴r贸d艂o: PAP, lex.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽PKP Cargo