Urząd Transportu Kolejowego (UTK) pozytywnie ocenia dokumentację złożoną przez producenta Pendolino i najpóźniej w ciągu dwóch tygodni wyda pozytywną decyzję homologacyjną - poinformowało w poniedziałek RMF FM. Oznacza to, że pociąg będzie mógł jeździć po polskich torach z maksymalną prędkością 250 km/h.
Homologacja oznacza, że Pendolino będzie mogło jeździć po polskich torach z prędkością rozkładową zakładaną przez PKP.
Wyścig z czasem
Superszybki pociąg ma wyjechać na polskie tory 14. grudnia, ale zanim wsiądą do niego pierwsi pasażerowie, składy Pendolino muszą przejść liczne odbiory techniczne. Potem zacznie się tzw. rozjeżdżanie pociągów - każdy skład, zanim pojedzie z pasażerami, musi mieć wyjeżdżone 5 tys. kilometrów, by wykluczyć usterki i awarie.
Według szacunków PKP Intercity pociągami Pendolino z Warszawy do Gdańska dojedziemy w ok. 2 godziny 58 minut, z Warszawy do Krakowa w ok. 2 godziny 28 minut minut, z Warszawy do Katowic w ok. 2 godziny 34 minuty a z Warszawy do Wrocławia w ok. 3 godziny 42 minuty.
Jeszcze szybciej Pendolino będzie jeździł po polskich torach od grudnia 2015 r.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: ToL//km / Źródło: rmf24.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP