Część akcji niemieckiego koncernu Opel przejdzie w rosyjskie ręce. Największy bank detaliczny w Rosji, Sbirebank, obejmie 35 procent udziałów firmy. - Przejęcie części akcji niemieckiego koncernu Opel ma pomóc w restrukturyzacji rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego - powiedział prezes Sbierbanku, German Gref.
Rząd Niemiec ogłosił w sobotę, że kontrolę nad Oplem od amerykańskiego giganta GM przejmie konsorcjum austriacko-kanadyjskiego koncernu Magna i rosyjskiego Sbierbanku. Partnerem przemysłowym konsorcjum będzie fabryka samochodów GAZ z Niżniego Nowogrodu, należąca do zaprzyjaźnionego z premierem Rosji Władimirem Putinem oligarchy Olega Deripaski. Jej głównym modelem była dotąd wołga.
Sbierbank obejmie 35 proc. udziałów w Oplu, a Magnie przypadnie 20 proc. 35 proc. papierów zachowa GM, a 10 proc. dostaną pracownicy Opla.
Szansa dla Rosji
- Jako bank jesteśmy zainteresowani tym, aby przez kupno takich aktywów mógł być zrestrukturyzowany przemysł samochodowy Rosji - powiedział Gref telewizji Wiesti. - Moim zdaniem, jest to dobra szansa dla Rosji, aby za bezprecedensowo niską cenę otrzymać jednego z najbardziej technologicznie zaawansowanych europejskich producentów - ocenił szef Sbierbanku.
Z kolei wiceprezes zakładów GAZ Jelena Matwiejewa oznajmiła, że fabryka jest zainteresowana przeniesieniem technologii i pełnym wykorzystaniem swoich mocy produkcyjnych, co sprawi, że stanie się ona rentowna.
Według Matwiejewej, przygotowania do uruchomienia produkcji Opla w Rosji zajmą 6-9 miesięcy. Konsorcjum zamierza zainwestować w Opla od 500 do 700 mln euro. GM nie otrzyma z tych pieniędzy nawet centa.
Milion aut rocznie?
Fabryka Deripaski chce produkować do 180 tys. samochodów Opla rocznie. W najbliższej przyszłości koncern miałby sprzedawać w Rosji ponad 1 mln aut rocznie i kontrolować 20 proc. rosyjskiego rynku samochodowego.
Eksperci prognozują, że w 2009 roku sprzedaż samochodów osobowych w Rosji spadnie do 1,5-2 mln aut. Zdaniem specjalistów, najpoważniejszym rywalem Opla w Rosji pozostanie AwtoWAZ, którego partnerem strategicznym jest francuski Renault.
Rząd będzie się "bacznie przyglądał"
Rząd Rosji zapewnił, że nie miesza się do transakcji Sbierbanku i fabryki Deripaski z Oplem, jednak bacznie się jej przygląda.
Zakłady GAZ od kilku miesięcy zabiegają o restrukturyzację swojego zadłużenia. Według rosyjskich mediów, najwięksi wierzyciele, w tym Sbierbank i Gazprombank, zgodzili się już na restrukturyzację długów.
Pomoc fabryce obiecał też Putin. Rząd udzielił już zakładom gwarancji kredytowych w wysokości 4 mld rubli (129 mln dolarów), zwiększył zamówienia państwowe o 9 mld rubli (290 mln USD) i przyznał ulgi podatkowe na sumę 2 mld rubli (64,5 mln dolarów).
W 2008 roku straty GAZ wyniosły 5,2 mld rubli (167,7 mln dolarów) przy przychodach 143,1 mld rubli (4,6 mld USD).
Porozumienie w sprawie przyszłości Opla przewiduje, że żadna z czterech jego niemieckich fabryk nie zostanie zamknięta, choć Magna zapowiada, że będzie zapewne zmuszona zredukować liczbę pracowników o około 2,5 tys., z obecnych 25 tys.
Źródło: PAP