W światowym rankingu na najdroższą handlową ulicę świata Polska zajmuje miejsce za Pragą i Zagrzebem. Ale wyprzedza Las Vegas.
Nowy Świat okazał się droższy od głównej ulicy Las Vegas - Las Vegas Blvd, który znalazł się na 68. miejscu w rankingu przedstawionym przez międzynarodową firmę doradczą na rynku nieruchomości Colliers International. Warszawa "pokonała" też główne ulice takich miast jak Miami, Buenos Aires, czy Tel Awiw. Wyżej w rankingu znalazła się m.in. Praga, Zagrzeb oraz Sofia.
Nowy Jork króluje
Badanie objęło 133 handlowe ulice świata. Firma przeanalizowała miesięczne stawki czynszów za najem powierzchni sklepowych. Jak wynika z analizy, w Nowym Jorku na Fifth Avenue handlowcy płacą za wynajem najwięcej - miesięcznie ok. 1480 USD za metr kwadeatowy. Podczas gdy w Warszawie na Nowym Świecie - blisko 142 USD.
- W Warszawie widoczny jest ogromny potencjał wzrostu stawek czynszów w najatrakcyjniejszych lokalizacjach, który będzie się powoli, ale sukcesywnie realizował - tak według dyrektora działu powierzchni handlowych w Colliers International w Polsce Małgorzaty Trzaskowskiej będzie wyglądała sytuacja stawek za wynajem w Polsce.
Polska jeszcze w tyle
- Polska dopiero przeżywa wysyp atrakcyjnych butików oraz ekspansję prestiżowych marek, co będzie się nasilało wraz ze wzrostem liczby zamożnych klientów - powiedziała Trzaskowska. Jej zdaniem, podobnie będzie w Pradze, Kijowie, Sofii czy Budapeszcie. Tymczasem w Londynie, Nowym Jorku oraz Paryżu modne i drogie ulice handlowe istnieją od wielu dekad - dodała.
Interesujące perspektywy
Jak zauważają analitycy, coraz częściej lokalizacje o prestiżowych adresach poszukiwane są w krajach Azji, Pacyfiku, na Środkowym Wschodzie, a także w Europie Środkowowschodniej, co ma związek z bogaceniem się klasy średniej. Największy popyt na atrakcyjne lokalizacje zgłaszają sklepy z ekskluzywną odzieżą - podkreślają specjaliści.
Analitycy firmy przewidują, że mimo spodziewanego spowolnienia gospodarki w 2008 r., czynsze dla prestiżowych miejsc handlowych będą rosły. "Zarówno krótko- jak i długoterminowo" - dodają.
Jak wyjaśniają, wynika to ze wzrostu zainteresowania prestiżowymi lokalizacjami oraz z ograniczonej podaży takich obiektów handlowych.
Źródło: Gazeta Wyborcza, PAP