Pod koniec roku zmienia się prawo konsumenckie. Będzie ono dla nas korzystniejsze. Ale uwaga - zmiana zaplanowana jest na 25 grudnia, nie obejmie zatem zakupów świątecznych. Jakie konsumenci otrzymają prawa - o tym z ekspertką Elizą Kuną w programie "Biznes dla ludzi" rozmawiał Łukasz Kijek.
- Przepisy wprowadzają nowe, korzystniejsze uregulowania zarówno w zakresie reklamacji towaru, jak i zwrotu towaru zakupionego na odległość - podkreśliła adwokat Eliza Kuna. - Do 25 grudnia konsumenci mają tylko dwa uprawnienia do wykorzystania: wymianę towaru na nowy, identyczny, zgodny z umową albo jego naprawę.
Ważna data
Jeśli kupimy towar np. w ramach wyprzedaży poświątecznej, po 25 grudnia, czyli w reżimie nowych przepisów, będziemy mieć jeszcze jedno istotne uprawnienie. - Jeśli towar jest niezgodny z umową - możemy odstąpić od niej i żądać zwrotu pieniędzy - zaznaczyła Eliza Kuna. Zastrzegła jednak, że wada towaru musi być rzeczywista i realna. Musimy także być w stanie tę wadę wykazać. - Po zmianach wydłuży się też termin na zwrot towaru zakupionego na odległość - przez telefon lub internet. Teraz jest to 10, a będzie 14 dni kalendarzowych. Nie musimy podawać żadnej przyczyny. Wystarczy odesłać towar i zaznaczyć, że odstępujemy od umowy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w terminie 14 dni od otrzymania naszej przesyłki - podkreśliła ekspert. - Trzecia zmiana to obowiązek szerszego informowania przez przedsiębiorców, którzy dokonują sprzedaży poza siedzibą przedsiębiorstwa o naszych uprawnieniach - dodała.
Autor: mn/kwoj / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat