Polskie i ukraińskie koleje planują w przyszłym roku uruchomić połączenie kolejowe, między polskimi miastami a Kijowem i Lwowem, z wykorzystaniem systemu SUW 2000, który pozwala na jazdę po torach różnej szerokości. To element przygotowań do EURO 2012 r.
System SUW 2000 umożliwia pociągom jazdę po torach o różnej szerokości bez konieczności wymiany zestawów kołowych lub wózków w wagonach. Jak podkreślają przedstawiciele PKP, skraca to czas przekraczania granicy z 2–3 godzin do kilkunastu minut.
"Grupa PKP zabiega o to, aby SUW 2000 był dopuszczony do wykorzystywania na torach naszego wschodniego sąsiada i służył lepszemu skomunikowaniu obu państw, nie tylko na EURO 2012, ale również w kolejnych latach. Dzięki temu systemowi, możliwe będzie szybkie i bezpośrednie połączenie kolejowe między miastami polskimi a Lwowem oraz Kijowem" - napisano w komunikacie.
Łatwiej do Kijowa
W tej sprawie prezesi polskich i ukraińskich kolei spotkali się w Warszawie, gdzie podpisali umowę o "wzajemnych rozliczeniach między Kolejami Ukraińskimi a Grupą PKP".
W trakcie EURO 2012 będzie można bezpośrednio dojechać z Warszawy, Wrocławia i Krakowa do Kijowa. Łatwiej będzie także dostać się na Ukrainę z Gdańska oraz Poznania i Szczecina.
Ustalono również, że dworce w Przemyślu i Chełmie będą służyć jako stacje przesiadkowe dla dodatkowych połączeń kolejowych uruchamianych w dniach wzmożonych przewozów związanych z rozgrywkami.
Co to jest SUW?
SUW2000 to polski wynalazek z początku lat 90-tych. Jego autorem jest inż. Ryszard Maria Suwalski. Po raz pierwszy zastosowano go na trasie Warszawa - Wilno w 2000 roku, na polsko-litewskiej stacji granicznej w Trakiszkach. System umożliwia dopasowanie rozstawu kół wagonów kolejowych do różnej szerokości torów. Tory kolejowe w Polsce i większości krajów Europy mają szerokość 1435 mm. Jednak tory w Rosji i krajach byłego Związku Sowieckiego są szersze a ich rozstaw wynosi 1520 mm. Dlatego przy przekraczaniu wschodniej granicy w wagonach pasażerskich wymienia się tzw. wózki, a zawartość wagonów towarowych jest najczęściej przeładowywana. Operacja zmiany wózków i przystosowania wagonów pasażerskich do szerokich torów jest nie tylko uciążliwa ale też czasochłonna. Trwa czasem nawet kilka godzin. Zastosowanie polskiego SUW 2000 skraca czas tej operacji do kilkunastu minut.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24