W kwietniu trzy z największych dzienników ogólnopolskich poprawiły sprzedaż – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Dane przytacza Presserwis, komentując, że wzrost zainteresowania prasą nastąpił po katastrofie prezydenckiego samolotu w Smoleńsku. Gazety ukazywały się wtedy w zwiększonych nakładach.
Liderem sprzedaży pozostał ”Fakt” (wydawnictwo Axel Springer Polska). Jego średnie rozpowszechnianie płatne razem w kwietniu br. wyniosło 500 532 egzemplarzy. To oznacza wzrost o 5,4 proc. wobec kwietnia 2009 roku.
”Gazeta Wyborcza” (Agora) sprzedawała średnio 381 853 egzemplarzy, czyli o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem.
Na trzecim uplasował się ”Super Express” (Murator), który znajdował nabywców średnio na 214 540 egzemplarzy. To największy wzrost - o 9,1 proc.
Nieco mniejszy wzrost odnotowała ”Rzeczpospolita” (Presspublica): 152 717 sprzedanych średnio egzemplarzy to o 8 proc. więcej niż w kwietniu 2009 roku. "Rz" wyprzedziła "Dziennik Gazetę Prawną" (Infor Biznes), który w marcu okupował czwarte miejsce.
Teraz ”Dziennik Gazeta Prawna” znajdował czytelników przeciętnie 103 821 egz. W jego przypadku trudno o punkt odniesienia, bo gazeta ukazuje się od września ub.r. po połączeniu ”Dziennika” i „Gazety Prawnej”. W kwietniu 2009. r. sprzedaż “Gazety Prawnej” wyniosła 79 561 egz., zaś "Dziennika" - 83 411 egz.
Na dalszych miejscach znalazły się:
”Przegląd Sportowy” (Axel Springer Polska) – 48 194 egz. (spadek o 12,7 proc.),
”Gazeta Podatkowa” (ukazuje się dwa razy w tygodniu, Wydawnictwo Podatkowe Gofin) – 33 787 egz. (spadek o 5,1 proc.),
”Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) – 18 672 egz. (spadek o 1,5 proc.),
”Futbol News” (dwa wydania w tygodniu, SportLive24) – 16 936 egz. (na rynku od sierpnia ub.r.)
”Parkiet Gazeta Giełdy” (Presspublica) – 8 600 egz. (spadek o 12,5 proc.)
"Rozpowszechnianie płatne razem" obejmuje - oprócz sprzedaży w kioskach i prenumeracie - także inne rodzaje rozpowszechniania, gdzie gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30 proc. ceny egzemplarzowej. Mieszczą się tu na przykład egzemplarze sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) albo w barterze w zamian za towary lub usługi.
Źródło: Presserwis
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu