W całej Unii Europejskiej w styczniu zarejestrowano o 12,9 procent więcej nowych samochodów osobowych niż przed rokiem - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów. Sprzedaż napędza wymiana flot samochodowych w krajach zachodniej Europy.
Skok o ponad 1/8 wydaje się spory, ale też punkt odniesienia jest wyjątkowo niski: w styczniu 2009 roku zanotowano spadek nowych rejestracji pojazdów aż o 26,8 procent. Jeśli tegoroczny styczeń porównać z pierwszym miesiącem 2008 roku, to okaże się, że w Europie zarejestrowano o 17,3 proc. mniej aut. We wszystkich 27 krajach Wspólnoty do urzędowych rejestrów wpisano dokładnie 1 058 868 samochodów osobowych.
W grudniu 2009 wzrost liczby rejestracji przekraczał 16 procent, a w listopadzie sięgał 27 procent.
Styczniowe wzrosty w porównaniu z 2009 rokiem są bardzo zróżnicowane: od 0,3 proc. na Słowacji do 62,1 proc. w Portugalii. Największe rynki motoryzacyjne Europy mogą się pochwalić całkiem przyzwoitymi liczbami:
Francja 14.3 proc.
Hiszpania 18.1 proc.
Wielka Brytania 29.8 proc.
Włochy 30.2 proc.
Wyjątkiem wśród dużych rynków są Niemcy, gdzie odnotowano spadek o 4.3 proc., będący kontynuacją korekty po zakończeniu jesienią programu dopłat do złomowania starych pojazdów. W Polsce odnotowano spadek o 4,9 proc, ale w przypadku naszego kraju statystyka odzwierciedla nie rejestracje, a sprzedaż pojazdów w salonach.
Największa zapaść na rynku motoryzacyjnym występuje w Rumunii: sprzedaż 2 133 aut osobowych oznacza spadek o 84.6 proc. w porównaniu ze styczniem 2009 roku. O 54,6 mniej pojazdów zarejestrowali Węgrzy, a kilkudziesięcioprocentowe spadki odnotowano także na Litwie, Łotwie i w Estonii oraz w Bułgarii.
Co piąty rejestrowany w Europie samochód (20,5 proc.) pochodzi ze stajni Volskwagena, z czego ponad połowa nosi tę nazwę. 14-procentowy udział w rynku ma francuska grupa Peugeot-Citroen, zaś 10,8 proc. pojazdów wyprodukowała grupa Renault. Z grupy Forda pochodzi 10,2 proc., zaś z Fiata - 9,3 proc.
Ze statystyk wynika, że największy wzrost sprzedaży odnotowała grupa Renault - o 59,5 proc. Ponad 30-procentowy wzrost odnotował Nissan, poprawiła wynik tez Toyota (10,8 proc.), ale japońskie marki Mazda i Honda odnotowały spadki o niemal 1/4. Spadek dotknął też grupę Daimler: sprzedaż marki Mercedes spadła o 13,4 proc., zaś Smart - aż o 28,2 proc.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24