Dreamliner znów opóźniony. Amerykański koncern lotniczy Boeing podał, że premierowy start jego nowej, flagowej maszyny znów zostanie odłożony w czasie - nie wiadomo na kiedy.
Jeszcze w ubiegłym tygodniu ten największy koncern lotniczy na świecie zarzekał się, że Boeing 787 jest gotów do lotu i że oderwie się od ziemi do końca czerwca.
Boeing podał, że wciąż musi popracować nad wzmocnieniem kadłuba. Potrzeba została zidentyfikowana podczas prób na maszynie testowej. Boeing zapowiedział, że dopiero za kilka tygodni ujawni nowy harmonogram prac nad Dreamlinerem - i termin jego pierwszego lotu.
- Początkowe analizy wskazywały, że samolot będzie mógł wzbić się w powietrze zgodnie z planem, czyli w tym miesiącu. Jednakże, po kolejnych testach i wzięciu pod uwagę planu lotów testowych, Boeing podjął decyzję o przesunięciu pierwszego lotu, aż do uzyskania pożądanych wyników testów - przekazało konsorcjum.
- Braliśmy pod uwagę rozwiązanie tymczasowe, które pozwoliłoby nam odbyć pierwszy lot zgodnie z harmonogramem, ale ostatecznie stwierdziliśmy, że najlepiej będzie stworzyć, przetestować i wdrożyć rozwiązania dotyczące wątpliwych miejsc - powiedział prezes Boeing Commercial Airplanes Scott Carson.
LOT też czeka na Dreamlinera
Akcje Boeinga od pierwszego opóźnienia dostaw Dreamlinera w październiku 2007 roku potaniały o ponad połowę. Boeing ma już 865 zamówień na te maszyny. Boeing 787 lub inaczej Dreamliner to średniego rozmiaru samolot pasażerski. Ma on przewozić od 200 do 350 pasażerów. Jak zapowiada firma, ma być bardziej oszczędny - jeśli chodzi o zużycie paliwa - niż poprzednie wersje pasażerskich Boeingów. Jego kadłub i skrzydła będą wykonane z lekkich kompozytów.
Najwięcej Dreamlinerów zamówiły m.in. linie chińskie, koreańskie oraz indyjskie. Na samolot czeka m.in. polski przewoźnik LOT. W kwietniu tego roku prezes LOT Sebastian Mikosz poinformował, że spółka prowadzi rozmowy z Boeingiem na temat dostaw dziewięciu samolotów dalekiego zasięgu typu Dreamliner. Pierwsze maszyny, według planów, spółka ma otrzymać pod koniec 2010 roku. Mikosz nie podał wartości umowy. Pierwotnie 787 Dreamliner miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym w maju 2008 r.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA