Chińskie konsorcjum China Overseas Engineering Group złożyło najkorzystniejszą ofertę na budowę dwóch spośród pięciu fragmentów autostrady A2 na odcinku Stryków-Konotopa.
W piątek GDDKiA otworzyła oferty na budowę odcinka autostrady A2 Stryków - Konotopa, który w sumie liczy 91 km. Podzielony on został na pięć fragmentów: 29,2 km, 16,9 km, 20 km, 17,6 km i 7,1 km. Na budowę każdego został ogłoszony oddzielny przetarg.
W przypadku odcinków o długości 29,2 km i odcinka o długości 20 km najkorzystniejszą ofertę złożyła chińska China Overseas Engineering Group. Za projekt i budowę tego pierwszego, konsorcjum chce 754,5 mln zł, drugi ma kosztować 544 mln zł.
China Overseas Engineering Group (COVEC) to jedna z firm wchodząca w skład konsorcjum ubiegającego się o kontrakt na budowę drugiej linii warszawskiego metra, w którym uczestniczą jeszcze Shanghai Construction Group (SCG), China Railway Tunnel Group (CTG) i polska DECOMA. COVEC jest tam pełnomocnikiem całej grupy.
Kto zbuduje resztę?
Dużą szansę na budowę dwóch odcinków autostrady A2 ma też konsorcjum SRB Civil Engieering, w którego skład wchodzą m.in. PBG i Hydrobudowa. Konsorcjum złożyło najkorzystniejsze oferty na budowę odcinka o długości 7 km o wartości 330,6 mln zł i odcinka o długości 17 km (wartość oferty to 706,5 mln zł).
Z kolei najkorzystniejszą ofertę na budowę 17,6-kilometrowego odcinka autostrady A2 złożyło konsorcjum Strabag. Zaproponowana cena to 643,8 mln zł - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na budowę każdego z pięciu fragmentów złożono po kilka, kilkanaście ofert. Złożenie najkorzystniejszej ofert nie jest oczywiście równoznaczne ze zwycięstwem w przetargu, ale bardzo uprawdopodabnia wygraną.
Jak podała pod koniec czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, umowa na projekt i budowę ma być podpisana do 30 września 2009 r.
Z zachodu na wschód
Przetarg na projekt i budowę odcinka A2 Łódź - Warszawa został ogłoszony pod koniec marca. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "Projektuj i Buduj", który zakłada wybranie jednego wykonawcy do projektu budowlanego i do budowy. Według GDDKiA, pozwala to zaoszczędzić czas, a także eliminuje potencjalne konflikty podczas budowy między projektantem a wykonawcą.
Również w marcu rząd wydał rozporządzenie dot. finansowania A2 Łódź - Warszawa. Pieniądze na budowę tego odcinka będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, w tym z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie); na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24