Przybliża się budowa brakującego kawałka autostrady A2 z Wielkopolski do Niemiec. Wojewoda wielkopolski podpisał zgodę na budowę 15-kilometrowego odcinka A2 między Nowym Tomyślem a Trzcielem. Jak jednak donosi "Gazeta Wyborcza" - jest nowy problem: spółka Autostrada Wielkopolska ma kłopoty z uzyskaniem kredytu. Spółka zaprzecza.
Budowa odcinka Nowy Tomyśl - Trzciel ma ruszyć w III kwartale tego roku. Natomiast cały odcinek między Nowym Tomyślem a granicą w Świecku, o długości ponad 100 km, ma być gotowy w 2011 roku. Autostrada Wielkopolska czeka na kolejne pozwolenia na budowę udzielone przez wojewodę lubuskiego.
- Odcinek Nowy Tomyśl - Świecko jest podzielony na siedem mniejszych pododcinków - poinformowała rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej Zofia Kwiatkowska. Oprócz odcinka przebiegającego przez Wielkopolskę, pozostają kolejne trzy w woj. lubuskim - tam złożono już wnioski na pozwolenie na budowę, zaś kolejne będą dopiero składane.
Kłopoty z pieniędzmi?
Kontrolowana przez Jana Kulczyka Autostrada Wielkopolska SA ma czas do czerwca tego roku na wynegocjowanie kredytów potrzebnych na budowę autostrady do Świecka. Rzeczniczka firmy zapewniła, że rozmowy dotyczące finansowania są "na ukończeniu". Poinformowała, że zakończono już rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, kończą się także rozmowy z bankami komercyjnymi.
Tymczasem - jak doniosła poniedziałkowa "Gazeta Wyborcza" - inwestycja ta może się opóźnić, bo Autostrada Wielkopolska w nie zdobyła kredytów na budowę od Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz konsorcjum banków komercyjnych. W związku z tym - donosi dziennik - mogą wzrosnąć także koszty budowy autostrady. Wtedy konieczna byłaby renegocjacja warunków z resortem infrastruktury.
Ile to kosztuje?
Z danych spółki wynika, że koszt budowy odcinka autostrady A2 do Świecka ma wynieść blisko 1,3 mld euro tj. 12,2 mln euro za jeden kilometr autostrady. Kwota ta zawiera również projekt budowlany oraz prace przygotowawcze, jakie spółka musi wykonać przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. punkty poboru opłat, systemy alarmowe, miejsca obsługi podróżnych.
Zakres projektu obejmuje również m.in. 76 mostów i wiaduktów, sześć węzłów autostradowych i tyle samo miejsc obsługi podróżnych wyposażonych w parkingi, toalety i place zabaw dla dzieci.
Źródło: PAP, "Gazeta Wyborcza"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24