Dziś na nowojorskiej giełdzie zadebiutują akcje Alibaby, chińskiego giganta z branży e-handlu. Firma wycenia swoją pierwszą ofertę publiczną na 68 dolarów za akcję. Jeśli sprzeda swoje papiery po tej cenie, jej wartość rynkowa wyniesie 167,6 mld dolarów, a spółka pozyska z rynku 21,8 mld dolarów.
Władze firmy w ostatnim czasie odbyły serię spotkań z inwestorami w Azji i Europie, próbując przekonać ich do zainteresowania swoim debiutem. Do ostatniej chwili ważyły się losy pierwszej wyceny.
Rekordowy debiut
Jeśli zainteresowanie się utrzyma, może to być największy giełdowy debiut w historii, który przebije IPO takich firm jak Disney czy Boeing.
Serwis Alibaba to chiński odpowiednik Amazona i eBaya. ma 80 proc. udziału w tamtejszym rynku. Z jego pomocą można kupić niemal wszystko - od ubrań przez elektronikę po samoloty. Nie sprzedaje jednak towarów bezpośrednio jak Amazon, ale działa bardziej na zasadzie bazaru, zarówno w relacji B2B (business to business) jak i B2C (bisuness to consumer). Alibaba opiera działalność na tworzeniu platform e-handlowych, na których użytkownicy mogą sprzedawać własne produkty.
Sprzedaż Alibaby w 2013 roku wyniosła ok. 250 mld dolarów, natomiast sprzedaż amerykańskich firm razem wziętych osiągnęła 90 mld dolarów.
Autor: ToL / Źródło: Reuters , BBC News
Źródło zdjęcia głównego: Thomas Lombard/CC BY-SA 3.0/http://commons.wikimedia.org