6,7 mln złotych łącznej kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Getin Noble Bank. Według UOKiK bank niedostatecznie informował klientów o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności zainwestowanych w długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy. Bank zapowiada odwołanie.
Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK uznała, że Getin Noble Bank bezprawnie wprowadzał w błąd swoich klientów zawierających umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy. Zabrakło najważniejszej informacji - o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy. Suma kar nałożonych na spółkę wyniosła ponad 6,7 mln zł.
Dużo skarg klientów
- Bank podawał zbyt mało informacji na temat możliwości utraty pieniędzy - mówi Sabina Bojarczuk z Delegatury UOKiK w Katowicach. Chodzi przede wszystkim o ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, tzw. polisolokaty. Umowa na taki produkt jest zawierana na wiele lat. Klient jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynieść zysk dopiero po wielu latach, np. 10, 15. Urząd przeanalizował blisko 100 skarg od klientów Getin Noble Bank. "Pani długo zachwalała produkt jako zupełnie bezpieczny, pozbawiony ryzyka finansowego" - to przykład jednej z wielu skarg nadesłanych do Urzędu. - Wątpliwości wzbudziły wprowadzające w błąd informacje przekazywane przez pracowników banku oraz ulotki reklamowe - informuje prezes UOKiK.
Winni pracownicy
Urząd ustalił, że pracownicy banku prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. - Konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z zawarciem umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy, w tym wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych oszczędności - przekonuje UOKiK. UOKiK twierdzi, że pracownicy banku powinni informować w takim samym stopniu zarówno o korzyściach, jak i o ryzyku. - Za stosowanie wprowadzenie konsumentów w błąd kara nałożona na Getin Noble Bank wyniosła ponad 5,6 mln zł - czytamy komunikacje UOKiK.
Ponad milion kary za ulotki
Dodatkowo 1,1 mln złotych kary UOKiK nałożył na Getin Noble Bank za rozpowszechnianie ulotek reklamowych, które w niewłaściwy sposób informowały o zagrożeniach związanych z lokowaniem pieniędzy w długoletnie produkty inwestycyjne. - Korzyści zostały odpowiednio wyeksponowane, a wyjaśnienia o możliwości utraty oszczędności zostały napisane małą czcionką i niejasno, branżowym językiem. Klienci banku nie byli w rzetelny sposób poinformowani o tym, że w sytuacji wcześniejszej rezygnacji z ubezpieczenia mogliby stracić zgromadzone środki - wyjaśnia UOKiK.
Będzie odwołanie
Rzecznik prasowy Getin Banku Wojciech Sury zapowiedział, że bank odwoła się od decyzji UOKiK do sądu. - Po wnikliwej analizie pisma otrzymanego z UOKiK, bank nie zgodził się w wielu punktach z decyzjami podjętymi przez urząd i odwoła się od nich w całości, zgodnie z obowiązującymi procedurami - wskazał.
Autor: msz//bgr / Źródło: TVN24 Biznes i Świat