Unia Europejska uelastyczniła we wtorek normy CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, spełniając postulat producentów. Nowe regulacje wejdą w życie 20 dni po publikacji rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Zmiany zostały przyjęte w trybie pilnym. Ani Parlament Europejski, ani Rada UE pod przewodnictwem Polski nie wprowadziły do propozycji KE poprawek, dzięki temu procedura legislacyjna została skrócona.
Nowe przepisy pozwolą producentom samochodów na uśrednianie wyników dotyczących osiągania celów redukcji emisji w latach 2025, 2026 i 2027. Łagodniejsze zasady dotyczą norm, które obowiązują w UE od 1 stycznia 2025 roku dla samochodów osobowych i dostawczych. Samochody osobowe mogą emitować maksymalnie 93,6 g CO2/km zamiast dotychczasowych 120 g CO2/km, a samochody dostawcze - 153,9 g CO2/km.
Producenci aut unikną kar
Zmiany w praktyce mają pozwolić producentom uniknąć kar za niespełnianie norm. Jeśli bowiem w tym roku nie dostosują oni swoich samochodów do nowych norm, będą mogli to nadrobić nadwyżkami w kolejnych dwóch latach.
Propozycja jest elementem planu działania dla sektora motoryzacyjnego w Europie ogłoszonego przez KE na początku marca.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Toa55/Shutterstock