W Wielkiej Brytanii na 37 SUV-ów kupowany jest zaledwie jeden samochód elektryczny. Ogromny wzrost sprzedaży wysokoemisyjnych aut to kpina z państwowych inicjatyw dotyczących elektromobilności - wskazała profesor Jillian Anable z brytyjskiego Centrum Badań Energetycznych.
Wzrost zainteresowania samochodami sportowo-użytkowymi sprawił, że średnia emisja spalin pochodząca z nowych aut rosła, a nie malała w okresie ostatnich trzech lat - wykazało najnowsze badanie Centrum Badań Energetycznych (UKERC), którego wyniki cytuje BBC.
W ostatnich czterech latach w Wielkiej Brytanii sprzedano 1,8 mln SUV-ów w porównaniu z 47 tys. samochodów elektrycznych. W samym 2018 r. auta sportowo-użytkowe stanowiły 21,2 proc. krajowej sprzedaży - trzy lata wcześniej było to 13,5 proc. Auta elektryczne w 2019 r. stanowiły zaś nadal poniżej 1 proc. całkowitej sprzedaży.
Więcej CO2
Ciężkie i większe od zwykłego samochodu SUV-y generują nawet o jedną czwartą więcej CO2 niż przeciętny samochód osobowy. Zakładając minimalnie 10-letni okres eksploatacji oznacza to, że samochody te dodadzą do całkowitej emisji państwa nawet 8,2 mln ton dwutlenku węgla.
Ośrodek badawczy twierdzi, że zagraża to wypełnieniu przez sektor brytyjskiego transportu unijnych założeń ograniczenia emisji. - Strategia dekarbonizacji rynku pojazdów osobowych nie może dalej polegać na oddalonych w czasie celach zaprzestania sprzedaży samochodów benzynowych. Musimy natychmiast rozpocząć odejście od generujących najwięcej zanieczyszczeń aut - oceniła profesor Jillian Anable.
Jej zdaniem nadszedł czas, gdy należy wprowadzić zestaw ostrych regulacji w celu transformacji całego przemysłu motoryzacyjnego w kierunku niskich emisji węglowych. - Nie możemy polegać tylko na stopniowej popularyzacji aut elektrycznych - przekonywała.
Założone w 2004 r. UKERC fundowane jest przez agencję rządową UK Research and Innovation, dotującą inicjatywy badawcze i innowacje. Centrum Badań Energetycznych pracuje nad zrównoważonymi systemami energetycznymi przyszłości.
SUV-y w Polsce
Coraz większe zainteresowanie SUV-ami widać również w Polsce. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, SUV-y stanowiły 35,2 proc. wśród wszystkich nowych aut kupionych od stycznia do września bieżącego roku przez klientów indywidualnych oraz firmy.
Na rodzimym rynku zaobserwować można również znaczny wzrost liczby ofert używanych samochodów typu SUV. Od stycznia do września ogłoszono do sprzedania łącznie ponad 70 tys. SUV-ów różnych marek. Dla porównania w analogicznym okresie roku ubiegłego podobnych ofert doliczono się trochę ponad 66,5 tysiąca.
Według licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w Polsce zarejestrowanych jest 4987 aut elektrycznych, przy czym 3163 to auta wyłącznie elektryczne, a 1824 to pojazdy hybrydowe typu plug-in z dwoma rodzajami zasilania.
Autor: tol / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock