Można już składać wnioski o dotację do zakupu samochodów elektrycznych z programu "Mój elektryk". Nabywcy indywidualni mogą otrzymać 18 750 złotych, a limit ceny to 225 tysięcy złotych. Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dopłata wynosi 27 tysięcy złotych i nie ma limitu ceny.
W poniedziałek Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program "Mój elektryk", z którego osoby fizyczne mogą wnioskować o dopłaty do zakupu aut z napędem elektrycznym lub wodorowym. Budżet programu sięga 500 mln zł, z czego 100 mln zł trafi na dopłaty dla osób fizycznych.
Dofinansowanie do samochodów elektrycznych
Dotacja dla nabywców indywidualnych wyniesie 18 750 zł, a limit ceny to 225 tys. zł. Na większą dotację będą mogły liczyć osoby z Kartą Dużej Rodziny. Dla nich przewidziano 27 tys. zł dopłaty, bez limitu ceny elektrycznego samochodu.
Dofinansowanie dla osób fizycznych będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta - w tym celu wystarczy wypełnić wniosek elektroniczny.
Osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji. W przypadku pozytywnej oceny Funduszu wniosek, po złożeniu przez wnioskodawcę podpisu elektronicznego, będzie stanowił umowę z Funduszem - podał NFOŚiGW.
Minimum formalności
Jak przypomniał wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski, osoby fizyczne mogą składać wnioski na dopłaty do zakupu aut elektrycznych od 12 lipca, a nabór potrwa do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 r.
- Budżet programu w 2021 roku sięga 500 mln zł, z tego na dopłaty dla osób fizycznych trafi 100 mln zł, pozostałe 400 mln na dopłaty do leasingu dla firm" - przekazał Lorkowski.
Wiceprezes NFOŚiGW wskazał, że cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online, przy minimum formalności.
- Dofinansowanie dla nabywców indywidualnych będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta. Aby ją uzyskać, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online - wyjaśnił.
Jak dodał, osoba ubiegająca się o dofinansowanie, którą będzie mógł być docelowo również dealer działający w imieniu kupującego, musi zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się nowo nabytego elektryka przez dwa lata od uzyskania dotacji.
- W przypadku pozytywnej oceny Funduszu wniosek z podpisem elektronicznym nabywcy będzie stanowił umowę dotacji z NFOŚiGW oraz wniosek o jej wypłatę - zaznaczył Lorkowski.
Według wiceprezesa NFOŚiGW jeszcze w lipcu ruszy uruchamianie naboru dla przedsiębiorców, którzy finansują auta przede wszystkim w leasingu.
- Ogłosimy nabór na banki, a następnie NFOŚiGW przekaże im pieniądze przeznaczone na dopłaty do leasingu. To banki za pośrednictwem firm leasingowych będą dystrybuowały te dopłaty, w tym do najmu długookresowego - wyjaśnił.
Dodał, że bez względu na formę finansowania pojazdu - zakup, leasing, najem - warunki wsparcia będą takie same.
Jak zaznaczył, dopłaty dla przedsiębiorców są zróżnicowane w zależności od rodzaju pojazdu oraz ich przebiegów. Wnioskodawcy nie będący osobami fizycznymi na pojazdy osobowe będą mogli uzyskać dofinansowanie nawet do 27 tys. zł, w przypadku deklarowanego średniorocznego przebiegu min. 15 tys. km, na pojazdy kategorii L będą mogli uzyskać 4 tys. zł wsparcia.
- Natomiast dofinansowanie zakupu pojazdów dostawczych wyniesie nawet 70 tys. zł. Warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km - zaznaczył.
Wiceszef NFOŚiGW przypomniał, że realizację programu przewidziano na lata 2021–2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków.
Źródło: PAP