Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie ponad 16 kilometrów drogi krajowej numer 18 do parametrów autostrady. Chodzi o fragment od okolic węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Wykonawcą inwestycji będzie firma Budimex.
Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. Prace na jezdni południowej będą polegać głównie na wymianie nawierzchni. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa np. przejścia dla zwierząt.
"Południowa jezdnia drogi krajowej numer 18 bywa złośliwie nazywana 'najdłuższymi schodami Europy'. Rzeczywiście jej stan był przez wiele lat zawstydzający. Na szczęście ten czas przechodzi do historii" - powiedział, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku, a wartość kontraktu przekracza 175,1 mln zł.
Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zwrócił uwagę, że to trzecia podpisana umowa na dostosowanie DK18 do standardów autostrady. "Dla kierowców oznacza to, że w 2023 roku będą oni mogli bez przeszkód jeździć autostradą A18, która po stronie polskiej łączy się z A4, a na granicy państwa z niemiecką autostradą A15" - wskazał.
Przebudowa DK18
GDDKiA podała, że celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2023 roku,
- od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2022 roku,
- od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - podpisana umowa,
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice - wybrano najkorzystniejszą ofertę, planowane podpisanie umowy w pierwszym kwartale 2021 roku.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA