Nowojorczyk zafascynowany światłem. Kim jest projektant MSN?

Warszawa

CC-BY-SA-4.0/Rosecarter915 , materiały prasoweArchitekt, który zaprojektuje muzeum

Ciężko zaliczyć go do starchitektów, ale nie można też powiedzieć, że jest postacią anonimową. Thomas Phifer, nowojorski architekt, który zaprojektuje Muzeum Sztunki Nowoczesnej ma w zawodowym dossier realizacje trzech muzeów i budynku sądu. Ma na koncie wiele laurów m.in. siedmiokrotnie wyróżnienie przyznane przez American Institute of Architects oraz nagrodę w dziedzinie architektury Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury (2013).

Jego najbardziej znanym projektem jest Muzeum Sztuki Karoliny Północnej (NCMA) w stolicy stanu, mieście Raleigh.

Muzeum NCMA ukończone w 2010 roku, mieści unikalną kolekcję sztuki od antycznej po współczesną, z arcydziełami m.in. Giotta, Boticellego, Moneta, aż po Henry’ego Moore’a, Gerharda Richtera czy Billa Violę. Budynek ten należy do najszerzej omawianych w prasie codziennej i specjalistycznej nowych obiektów w Stanach Zjednoczonych, nagradzany był zarówno za architekturę, jak i szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Widoczna w architekturze NCMA jest pasja architekta do światła i do zaskakujących połączeń wnętrza i zewnętrza budynku, także z wykorzystaniem zieleni i architektury krajobrazu.

North Carolina Museum of Art, Raleigh, Karolina Północna, USA
mat. prasowe

Kawiarnia w miasteczku akademickim

Innym projektem Phifera, który spotkał się z szerokim oddźwiękiem i został wielokrotnie nagrodzony, jest pawilon im. Raymonda i Susan Brochsteinów na terenie kampusu Uniwersytetu Rice w Houston w Teksasie.

To ukończony w 2009 roku szklany budynek, mieszczący kawiarnię i przestrzeń rekreacyjną w sercu miasteczka akademickiego. Doskonałe wyczucie kontekstu architektonicznego, urbanistycznego i społecznego kampusy zaowocowało budynkiem, który przełamał dominację ciężkiej architektury, tworzonej przez pokolenia wybitnych architektów, w tym Jamesa Stirlinga czy Ricardo Bofilla, podporządkowanej rygorowi materiałowemu, gdzie wszystkie budynki wzniesione są, niezależnie od autora, z różowej cegły.

Także tutaj sukces architektury Phifera powiązany jest z umiejętnym wykorzystaniem architektury krajobrazu i zieleni wokół pawilonu. Współpracował na tym polu z wybitnymi amerykańskimi architektami krajobrazu, m.in. z Jamesem Burnettem, czy firmą Lappas+Havener.

Pawilon im. Raymonda i Susan Brochsteinów na terenie kampusu Uniwersytetu Rice w Houston w Teksasie, USA
mat. prasowe

Projektował muzeum i sąd

Do innych realizacji Phifera należą m.in. Muzeum Szkła w Corning w stanie Nowy Jork oraz Glenstone Museum w stanie Maryland. Na ukończeniu jest budowa gmachu Sądu Federalnego w Salt Lake City w stanie Utah. Jest również autorem domów jednorodzinnych Taghkanic House w dolinie rzeki Hudson, Fishers Island House, Salt Point House – wszystkie w stanie Nowy Jork., Nim Thomas

Zanim Phifer rozpoczął samodzielną działalność w 1997 roku, przez dziesięć lat pracował jako partner w pracowni wielkiego amerykańskiego architekta Richarda Meiera (nagroda Pritzkera w 1984 roku), kontynuatora tradycji amerykańskiego modernizmu, twórcy tak charakterystycznych budowli jak The Getty Center w Los Angeles (1997r.), ratusz i biblioteka miejska w Hadze (1995r.) czy Muzeum Sztuki Współczesnej MACBA w Barcelonie (1995r.). Przy tych dwóch ostatnich, a także szeregu innych, realizacjach europejskich Richarda Meiera Thomas Phifer był wiodącym architektem.

Muzeum Sztuki Glenstone, Potomac, Maryland, Stany Zjednoczone
mat. prasowe
Budynek Sądu Federalnego w Salt Lake City, Utah, Stany Zjednoczone
mat. prasowe
Projekty Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Dawid Krysztofiński/ tvnwarszawa.pl

bf/b