TVN Meteo | Nauka

Ponad 500 gatunków odkryto w 2021 roku. "Piekielna czapla", kolorowe chrząszcze, "jurajska mysz"

TVN Meteo | Nauka

Autor:
dd
CNN, Natural History Museum
Ponad 500 nowych gatunków z 2021 roku
Natural History MuseumPonad 500 nowych gatunków z 2021 roku

Naukowcy z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie opisali w 2021 roku 552 nowo odkryte gatunki stworzeń - zarówno żyjące, jak i wymarłe. Co znalazło się w zestawieniu opublikowanym w czwartek? Spinozaur nazwany "piekielną czaplą", kolorowe chrząszcze, "jurajska mysz", nowe gatunki os, ciem, much czy krabów.

Raj dla łowców nowych gatunków dinozaurów

Wśród odkrytych w 2021 roku dinozaurów były te z rodziny spinozaurów, których czaszki są jak u krokodyli. Pierwszy, znaleziony na brytyjskiej wyspie Wight, został nazwany Ceratosuchops inferodios, co w wolnym tłumaczeniu oznacza "rogata piekielna czapla z głową jak krokodyl". Miał rogi i wypukłości w okolicy czoła. Prawdopodobnie polował też w sposób podobny do czapli - ptaki te potrafią łapać ofiary zarówno w wodzie, jak i na lądzie.

Drugi spinozaur to Riparovenator milnerae, czyli "łowca z brzegu rzeki Milnera". Oba drapieżniki prawdopodobnie miały prawie dziewięć metrów długości, a ich czaszki mierzyły metr. Skamieniałości spinozaurów zostały odkryte na całym świecie, ale być może ewoluowały w Europie przed migracją na inne obszary.

Nowy gatunek spinozauraAnthony Hutchings

Na wyspie Wight odkryto też skamielinę dinozaura Brighstoneus simmondsi - iguanodona o niezwykłym pysku. Ponadto w innych miejscach na świecie znaleziono najwcześniejszego ankylozaura z Afryki, chińskiego zauropoda i najstarszego mięsożernego dinozaura znalezionego w Wielkiej Brytanii.

Iguanodon Brighstoneus simmondsiJohn Sibbick

Ponad 500 nowych gatunków. "To był fantastyczny rok"

- To był fantastyczny rok, by opisywać nowe dinozaury, zwłaszcza z Wielkiej Brytanii - przekazała w komunikacie prasowym Susannah Maidment, starsza badaczka paleobiologii z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. - Te okazy są częścią ogromnej paleobiologicznej układanki, która pozwala nam zrozumieć, jak wyglądało środowisko w przeszłości i jak zmieniało się w czasie - dodała.

Rhabdophis bindi - nowy gatunek węża z IndiiAbhijit Das
Eurythenes atacamensis - nowy gatunek równonogaWeston et al., 2021
Neanthes goodayi - nowy gatunek wieloszczetaDrennan et al., 2021

Pająki w bursztynie, "jurajska mysz", roślinożerny krewny krokodyla

Pośród innych odkryć 2021 roku znajdowały się też pająki uwięzione w bursztynie, roślinożerny krewny krokodyla i "jurajska mysz" sprzed 166 milionów lat, która występowała na terenie dzisiejszej Szkocji.

W 2021 roku naukowcy odkryli 291 nowych gatunków widłonogów - małych skorupiaków przypominających krewetki. Można je spotkać na całym świecie, od górskich jezior aż po głębokie rowy oceaniczne. Choć stworzenia te są maleńkie, stanowią istotne źródło pożywienia dla ryb i kryla. Naukowcy zbadali kolekcję widłonogów, tworzoną przez sześć dekad przez francuską zoolog morską Francoise Monniot i jej zmarłego męża, biologa morskiego Claude'a Monniota. Jak się okazało, była to idealny projekt na czas pandemii.

- Widłonogi są nie tylko wolno żyjące, ale wiele z nich jest pasożytami, które można znaleźć w praktycznie każdej innej głównej grupie zwierząt - przekazał Geoff Boxshall, badacz zasług w dziale nauk przyrodniczych Muzeum. - Ukończenie tej serii prac stało się moim projektem w czasie lockdownu, kiedy nie mogłem wejść do muzeum - uzupełnił.

Poza osami, ćmami, krabami i muchami badacze znaleźli również 90 nowych gatunków chrząszczy, w tym błyszczące fioletowe i zielone z Indii oraz gatunek z dużą szczęką, pochodzący z Filipin.

Niestety niektóre z opisanych przez badaczy w 2021 gatunków prawdopodobnie wyginęły. Mowa nie tylko o dinozaurach, ale też innych zwierzętach, których skamieliny są znacznie młodsze. To podkreśla znaczenie rozpoznania i zrozumienia każdego stworzenia na Ziemi.

Donaciolagria regiaTelnov, 2021