Regularne rejsy pasażerskie na jeziorach Warmii, Mazur i Żuław od kwietnia zmieniają trasy. Przyczyną zamieszania jest remont pochylni, który przez dwa lata uniemożliwi żeglugę na Kanale Elbląskim.
Śladami Krzyżaków i Wojtyły
Nowością będą rejsy pasażerskie po rzece Nogat między Malborkiem a śluzą Biała Góra, która oddziela tę drogę wodną od Wisły. Statki będą też odbywać krótkie rejsy spacerowe po Nogacie w okolicach malborskiego zamku.
Do czasu rozpoczęcia remontu dwóch śluz - Zielonej i Miłomłyn - mają się odbywać rejsy po Szlaku Papieskim, którym w latach 50. pływał kajakiem Karol Wojtyła.
Okrojona trasa
Szlak prowadzi z Jeziora Drwęckiego przez krótki odcinek Kanału Elbląskiego i najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak. Pokonanie w obie strony trasy Ostróda - Iława trwa 7,5 godziny. Po zamknięciu śluz takie wycieczki będą odbywać się jedynie między Iławą a Miłomłynem.
Flota pasażerska z Ostródy będzie też obsługiwać Szlak Wikingów, który wiedzie z Elbląga przez deltowe jezioro Drużno na Żuławach i kończy się przed pochylnią w Całunach. Przewidziano również rejsy po jeziorze Drwęckim oraz między Ostródą a Miłomłynem. Żegluga nie planuje natomiast rejsów przez Zalew Wiślany na mierzeję.
Nowa trasa od kwietnia
Żegluga Ostródzko-Elbląska ma siedem statków turystycznych, z których największe zabierają na pokład po 50 pasażerów. Regularne rejsy odbywają się od kwietnia do października.
Rozpoczęta w 2010 roku rewitalizacja Kanału Elbląskiego ma potrwać do końca listopada 2014 r. i - jak poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku - będzie kosztować ok. 115 mln zł.
Gruntowny remont
W tym roku zacznie się najważniejszy etap prac, czyli kompleksowy remont wszystkich pięciu pochylni: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach.
Zaplanowano również modernizację śluz Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś, pogłębienie dna i wzmocnienie brzegów kanału, budowę nowych przystani oraz oznakowanie turystyczne całego szlaku. Żegluga na kanale zostanie przywrócona najprawdopodobniej w 2015 r.
Jedyny taki na świecie
Zbudowany w XIX wieku Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 83 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. został umieszczony na liście Pomników Historii.
Kursujące po kanale statki i jachty - dzięki systemowi pięciu pochylni tzw. "suchych grzbietów" i wyciągów o napędzie wodnym - na kilkusetmetrowych odcinkach "płyną po trawie", czyli są ciągnięte po lądzie na specjalnych wózkach. Jest to jedyny działający zabytek hydrotechniczny tego typu na świecie.
Autor: mm/ja / Źródło: PAP