Posłowie i senatorowie dostali więcej pieniędzy na prowadzenie swoich biur. To efekt zarządzenia przygotowanego wspólnie przez marszałek Sejmu Elżbietę Witek oraz marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego.
Zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora, poseł ma obowiązek utworzenia jednego biura, tak zwanego biura podstawowego. Parlamentarzyści otrzymują w tym celu środki z Sejmu lub Senatu.
Ryczałt na prowadzenie biur poselskich
Ryczałt na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biur poselskich, senatorskich i poselsko-senatorskich jest określony w zarządzeniu nr 1 Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu z 1 października 2001 roku.
Dotychczas ta kwota wynosiła 14 200 zł na miesiąc, jednak od początku tego roku uległa zmianie.
To wynik zarządzenia marszałka Sejmu Elżbiety Witek oraz marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego z 9 stycznia br. Po zmianach wysokość miesięcznego ryczałtu wynosi 15 200 zł. "Wynika z tego, że ryczałt na prowadzenie biura poselskiego, senatorskiego lub poselsko-senatorskiego wzrósł o 1000 zł" - poinformowało w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl Centrum Informacyjne Sejmu. Zarządzenie weszło w życie 1 stycznia br.
Jak czytamy na stronie Sejmu, poseł z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności może wystąpić do Marszałka Sejmu z wnioskiem o podwyższenie tej kwoty o nie więcej niż o 50 procent.
Z ryczałtu mogą być pokrywane między innymi wydatki na wynagrodzenia pracowników biur poselskich, tłumaczenia, ekspertyzy, przejazdy posła samochodami w związku z wykonywaniem mandatu. Ryczałt może być też przeznaczony na pokrycie wydatków bieżących, takich jak czynsz, opłaty za energię elektryczną oraz prace porządkowe, naprawę sprzętu technicznego biura oraz koszty jego eksploatacji, a także koszty obsługi rachunkowo-księgowej i bankowej biura.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl