Produkcja samochodów osobowych w Wielkiej Brytanii spadła w 2022 roku do najniższego poziomu od 66 lat - przekazało Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów (SMMT). Wyjaśniono, że przyczyniły się do tego między innymi decyzje Hondy o zamknięciu fabryki w Swindon oraz koncernu Stellantis o zaprzestaniu produkcji Vauxhalla Astry w Ellesmere Port
Głównymi przyczynami tej sytuacji są zakłócenia w łańcuchach dostaw będące konsekwencją pandemii COVID-19 oraz globalny niedobór półprzewodników, ale branża motoryzacyjna wskazuje, że brytyjski rząd nie robi wystarczająco, by zachęcić do nowych inwestycji w kraju.
Perspektywy na 2023 rok
Jak wynika z danych przedstawionych przez SMMT, w ubiegłym roku w Wielkiej Brytanii powstało 775 014 samochodów, co jest spadkiem o prawie 10 proc. w stosunku do 857,6 tys. wyprodukowanych w 2021 r. i spadkiem o 40,5 proc. wobec 1,3 mln w przedcovidowym 2019 r., gdy produkcja po raz ostatni przekroczyła milion sztuk.
SMMT wyjaśniło, że do tego najgorszego od 1956 r. wyniku przyczyniła się decyzja Hondy o zamknięciu w lipcu 2021 r. fabryki w Swindon oraz koncernu Stellantis o zaprzestaniu w kwietniu 2022 r. produkcji Vauxhalla Astry w Ellesmere Port i wytwarzaniu tam elektrycznych vanów. Pozytywnym aspektem według stowarzyszenia jest to, że 30,2 proc. wyprodukowanych w 2022 r. samochodów miało napęd elektryczny lub hybrydowy. Łącznie było do 234 tys. sztuk, co jest wzrostem o 4,5 proc. w stosunku do 2021 r. i najwyższą liczbą w historii.
SMMT uważa też, że zniesienie restrykcji covidowych w Chinach, skąd importowanych jest wiele podzespołów, spowoduje, iż w roku 2023 r. produkcja wszystkich samochodów w Wielkiej Brytanii może wzrosnąć o ok. 15 proc.
Konsekwencje brexitu
Branża motoryzacyjna uważa, że rząd powinien robić więcej dla przyciągnięcia nowych inwestycji. Zwraca uwagę fakt, że od 2016 r., kiedy Brytyjczycy zdecydowali o wystąpieniu z Unii Europejskiej, w każdym kolejnym roku produkcja była niższa niż w poprzednim, choć jedną z korzyści z brexitu miało być uwolnienie się od unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock