Od poniedziałku wojsko pomaga w rozwożeniu paliwa na stacje benzynowe w Wielkiej Brytanii. Żołnierze z samego rana zjawili się w centrum dystrybucyjnym koncernu BP - informuje Reuters. Kryzys paliwowy na Wyspach to między innymi efekt niewystarczającej liczby kierowców.
W zeszłym tygodniu prawie 200 żołnierzy, w tym 100 kierowców, przechodziło przeszkolenie w firmach transportowych, ucząc się jak napełniać cysterny i obsługiwać pompy paliwowe. Pierwsze dostawy realizowane przez wojsko miały miejsce w poniedziałek rano.
Kryzys paliwowy na Wyspach
Wszystkie łańcuchy dostaw na Wyspach zostały napięte do granic możliwości, a niektóre zostały wręcz przerwane - chodzi tu nie tylko o paliwa, ale i wieprzowinę, drób, leki czy mleko. Powodem jest niedobór siły roboczej spowodowany przez brexit i pandemię COVID-19 - wyjaśnia Reuters.
Doszła do tego panika konsumentów, którzy masowo zaczęli kupować paliwa, co doprowadziło do chaosu w dużych miastach z długimi kolejkami kierowców. Niektórzy walczyli na pięści o pompy, podczas gdy inni gromadzili paliwo w starych butelkach po wodzie - relacjonuje Agencja Reutera.
Dodaje, że według Stowarzyszenia Sprzedawców Benzyny (Petrol Retailers Association) około 22 proc. stacji paliw w Londynie i na południowym wschodzie nadal nie ma paliwa, a dyrektor wykonawczy stowarzyszenia, Gordon Balmer, zapowiada, iż powrót zapasów do normy może potrwać od tygodnia do 10 dni.
Rząd o kryzysie paliwowym w Wielkiej Brytanii
Brytyjski rząd podtrzymuje zdanie, że paliwa nie zabraknie, jeśli ludzie będą kupować je w normlanych ilościach i mówi, że sytuacja na stacjach benzynowych poprawia się, a więcej paliwa jest obecnie częściej dostarczane niż sprzedawane. Ale przyznaje, że niektóre części kraju są nadal bardziej dotknięte brakami niż inne. Najtrudniejsza sytuacja jest w Londynie oraz w regionach Anglia Południowo-Wschodnia, Anglia Wschodnia i East Midlands.
Ponadto, aby w perspektywie krótkoterminowej złagodzić obecne problemy z zaopatrzeniem, brytyjski rząd ogłosił, że umożliwi natychmiastowe podjęcie pracy w Wielkiej Brytanii - na zasadzie tymczasowej - zagranicznym kierowcom cystern paliwowych i kierowcom w transporcie żywności.
Zgodnie z tym planem do Wielkiej Brytanii natychmiast będzie mogło przyjechać 300 kierowców cystern i pozostać w celu wykonywania pracy do końca marca 2022 r., a 4700 kierowców przewożących żywność będzie mogło przyjechać od końca października i pozostać do końca lutego 2022 r. Do Wielkiej Brytanii będzie mogło od końca października przyjechać także 5500 pracowników sektora drobiarskiego, którzy będą mogli pozostać do 31 grudnia 2021 r.
Źródło: Reuters, PAP