Przedstawiciel właścicieli i ubezpieczycieli kontenerowca Ever Given powiedział w środę, że zasadniczo osiągnięto porozumienie z władzami Kanału Sueskiego w sporze o odszkodowanie z władzami kanału. W marcu statek zablokował drogę morską na blisko tydzień.
Faz Peermohamed ze Stann Marine poinformował, że trwają prace nad jak najszybszym sfinalizowaniem podpisanej ugody, a ustalenia dotyczące uwolnienia statku Ever Given zostaną podjęte po załatwieniu formalności.
Kontenerowiec, pływający pod panamską banderą i obsługiwany przez tajwańską firmę Evergreen Marine, zaklinował się na ważnej drodze wodnej 23 marca. Spowodowało to znaczne zakłócenia w globalnym ruchu poprzez zablokowanie ponad 400 statków, zanim kontenerowiec został ostatecznie usunięty sześć dni później.
Konfiskata kontenerowca
Od tego czasu statek jest przetrzymywany na Wielkim Jeziorze Gorzkim między dwoma odcinkami kanału, ponieważ władze toru wodnego domagały się wypłaty odszkodowania w wysokości 916,5 mln dol. od japońskiej firmy.
Kwota miała pokryć koszty akcji ratunkowej, zrekompensować utratę reputacji oraz utracone przychody. Ostatecznie Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) obniżył swoje żądania do 550 mln dolarów.
Do tej pory przedstawiciele japońskiej firmy Shoei Kisen, właściciela kontenerowca Ever Given, oraz jego ubezpieczyciele kwestionowali roszczenie i decyzję o konfiskacie.
Agencja Reutera zwróciła jednak uwagę, że prawnik SCA Khaled Abu Bakr powiedział w niedzielę podczas rozprawy sądowej dotyczącej konfiskaty statku, że właściciele Ever Given przedstawili nową ofertę odszkodowania i trwają negocjacje.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Suez Canal Authority