Kremy wybielające skórę i włosy szturmem opanowały azjatyckie rynki. Jaśniejszy kolor nie tylko sprawi, że kobiety znajdą lepszego męża, ale też otworzy drzwi do kariery - usilnie przekonują producencki tych specyfików. Kobiety jednak buntują się i ogłosiły bojkot globalnego koncernu produkującego kontrowersyjny krem. Kampania stała się hitem w internecie.
Ogłoszenia matrymonialne w krajach południowoazjatyckich wskazują, że kobiety o jasnej karnacji cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem. Nic więc dziwnego, że miliony ciemnoskórych mężczyzn i kobiet ucieka się do wybielania swojej skóry.
Krem pielęgnujący uprzedzenia
Podobne przekonanie jest pielęgnowane dodatkowo przez firmy produkujące kremy... wybielające. Na azjatyckim rynku dostępny jest ich cały zestaw (ostatnio pojawiły się także kremy do pojaśnienia włosów pod pachami, a nawet miejsc intymnych).
Producenci reklamując swoje artykuły za wszelką cenę starają się przekonać konsumentów (a zwłaszcza konsumentki) do tego, że wybielenie ich skóry o ton czy dwa umożliwi im znalezienie lepszej pracy, lepszego partnera i przyczyni się do ogólnej poprawy jakości życia. Problem dyskryminacji ze względu na kolor skóry jest powszechnym problemem w tamtej części świata. I te osoby, których skóra jest ciemniejsza są wyśmiewane nawet przez członków e własnej rodziny. Problem pogłębia Bollywood, gdzie Europejki czy Amerykanki są wyjątkowo chętnie zatrudniane, co ma dodać prestiżu filmowym produkcjom i przyciągnąć tłumy do kin.
Studencki projekt
Inspiracją był projekt Pax Jones, 21-letniej fotografki i studentki z Teksasu. Dziewczyna stworzyła serię zdjęć przedstawiających wizerunki jej szkolnych koleżanek ze Sri Lanki - sióstr Mirushy i Yanushy Yogarajah.
Jedno ze zdjęć przedstawiających siostry Yogarajah:
The powerful campaign #UnfairAndLovely is tackling colorism in communities everywhere
https://t.co/C4T47ZgknZ pic.twitter.com/5KBvKPeGXo— HuffPost BlackVoices (@blackvoices) March 9, 2016
- Naszym celem jest walka z dyskryminacją ze względu na kolor skóry i niedoreprezentowanie w mediach ludzi o różnym kolorze skóry. Staramy się stawić wyzwanie temu, jak kolor skóry wypełnia nasze życia - argumentowała Jones w rozmowie z BBC. Sesja zatytułowana Unfair&Lovely stała się hitem, powstał m.in. specjalny hashtag #unfairandlovely. Pojawił się on w kontrze do popularnego kremu wybielającego o nazwie Fair and Lovely produkowanego przez firmę Unilever w Indiach, Indonezji Tajlandii, Sri Lance, Pakistanie oraz pozostałych częściach Azji.
Kampania bojkotuje stosowanie kremów wybielających. Na jednym ze zdjęć opublikowanych w mediach społecznościowych widać tubkę ze specyfikiem, która wylądowała w koszu na śmieci. Autorka zdjęcia mierzy w jej kierunku środkowy palec.
Platforma do wymiany doświadczeń
Kampania zachęcająca ludzi o ciemniejszej karnacji do publikowania zdjęć w mediach społecznościowych, sprowokowała żywą dyskusję na Twitterze i Facebooku. Blisko 1000 użytkowników zamieściło swoje zdjęcia na Instagramie. Inspiratorka przedsięwzięcia Pax Jones przekonuje, że jej celem, prócz wywołania dyskusji, było także stworzenie wspólnej platformy do dzielenia się swoimi doświadczeniami.
#unfairandlovely is ESPECIALLY for dark folks who r queer, womyn, dif abled, poor, fat, etc bc white beauty standards r over-imposed upon us
— Pax Jones (@misspaxjones) March 9, 2016
Mirusha Yogarajah przyznała, że wzięła udział w kampanii, ponieważ dyskryminacja w społeczności południowo-azjatyckiej jest „szalejąca”.
- Większości z nas mówi się, abyśmy nie wychodziły na słońce, bo nasza skóra pociemnieje. To tak, jakby ciemność była niepożądana - przyznaje Yogarajah. Studentka opowiadała o przykrych sytuacjach, których doświadczała na uczelni.
- Pewna osoba z Azji Południowej o jaśniejszym kolorze skóry znęcała się nade mną. Innym razem ktoś rzucił w moją stronę balon ze środkiem wybielającym - ubolewała Mirusha. Yogarajah skarży się, że tego rodzaju incydenty są bardzo upokarzające. Pionierka akcji, Pax Jones także wspomniała, że naśmiewano się z powodu „struktury włosów” oraz „szerokiego nosa”. - Chcieliśmy rozpocząć dyskusję i myślę, że nam się to udało - stwierdziła Jones.
Polski książę zamierza szablą i słowem walczyć z dyskryminacją Polaków w Wielkiej Brytanii:
Autor: ag / Źródło: BBC, Mashable