Polacy przekazują w w ramach 1 proc. z PIT już ponad pół miliarda złotych. Organizacje będą musiały dokładnie informować o tym, czy wykorzystują zgromadzone od darczyńców pieniądze na promocję. Zmieniają się też zasady przeprowadzenia kampanii tak, by było to bardziej przejrzyste.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wierzy, że zmiany zapewnią przejrzystość wydatkowania wszystkich funduszy, które pochodzą z darowizny w ramach 1 proc. Ponadto powinny darczyńcom dostarczać pełną informację o możliwości wyboru organizacji.
Chodzi o rozporządzenie, które wejdzie w życie 19 lipca. Określa ono zasady prowadzenia kampanii zachęcających do przekazania 1 proc. podatku.
1 proc. z podatku
Do tej pory organizacje pożytku publicznego musiały informować, że kampania zachęcająca do przekazania 1 proc. jest finansowana bądź współfinansowana ze środków pozyskanych z 1 proc. Teraz rozporządzenie dokładnie określa, w jakiej formie taki komunikat powinien zostać wydany oraz jaką treść ma zawierać. W przypadku przekazów audiowizualnych, wizualnych i dźwiękowych, organizacje powinny oznaczyć materiały następującą treścią: „Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych". Ponadto rozporządzenie dokładnie określa min. powierzchnię, położenie, a także czas przekazu tej informacji.
Darowizna z PIT
Kolejna zmiana dotyczy także programów komputerowych umożliwiających rozliczenia podatków.
Niektóre z nich nie pozwalają na swobodny wybór organizacji, na którą chcemy przekazać darowiznę. Powinno to być odnotowane poprzez czytelny, umieszczony w widocznym miejscu komunikat brzmiący: „Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru i przekazania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej organizacji pożytku publicznego”. Jeśli zaś - przeciwnie - program daje pełną swobodę wyboru, to w takim przypadku także należy to odnotować. Informacja musi być wyświetlona, zanim jeszcze podatnik rozpocznie wypełniać zeznanie podatkowe. Gdyby nie udało się umieścić tak obszernych informacji - przykładowo z powodu rozmiaru, to wówczas organizacja powinna zamieścić informację: „Sfinansowano z 1 proc. podatku”.
Organizacje pożytku publicznego
Polacy przekazują coraz większe sumy w ramach 1 proc. swojego podatkowego rozliczenia. W 2004 roku przekazano zaledwie 10,4 mln zł na rzecz organizacji pożytku publicznego. W 2015 roku było to już 557, 6 mln zł - o 9 proc. więcej niż rok wcześniej.
W 2015 roku największą sumę przekazano na rzecz Fundacji Dzieciom "Zdążyć z pomocą" - było to ponad 136 mln zł.
Zobacz, jak rozbity gang wyłudzał podatki:
Autor: ag//ms / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock