Postępują prace nad tunelem do Świnoujścia. Nowy film publikuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki produkcji możemy przejechać wirtualnie cały tunel od wyspy Wolin na Uznam. Według deklaracji wykonawcy, tunelem do Świnoujścia powinniśmy pojechać jeszcze przed startem sezonu letniego w 2023 roku. Inwestycja kosztuje 900 milionów złotych.
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Budowa podziemnego tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, ma rozwiązać te problemy i skomunikować miasto z resztą Polski.
Tunel pod Świną - najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce
Zasadnicze prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu zakończyły się we wrześniu 2021 roku. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM; z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.
Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: http://tunel-swinoujscie.pl/