Związek Banków Polskich i policja ostrzegają przed oszustami oferującymi pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych z Polskiego Funduszu Rozwoju. "Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia" - wskazano w komunikacie.
ZBP i policja podały, że oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą. "W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej" - czytamy.
Oszuści wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi. Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie: danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej oraz treści SMS - kodów.
"Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej" - ostrzegają ZBP i policja.
Telefony od oszustów
Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają, by w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR:
- nie podawać loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel,
- nie podawać innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej,
- upewnić się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje,
- nie otwierać wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca,
- jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku,
- nie instalować dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
ZBP i policja podkreślają, że należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. "Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili" - dodano. Jednocześnie zwrócono uwagę, że zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to na policji.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock