ARTYKUŁ SPONSOROWANY. Aż 600 mln zł czeka na przedsiębiorców w konkursie "Ścieżka dla Mazowsza" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Warunkiem zgłoszenia jest opracowanie innowacyjnego projektu i zaplanowanie jego realizacji na terenie województwa mazowieckiego. Na wnioski NCBR czeka do 23 września.
Mazowsze w skali Polski jest regionem najbardziej konkurencyjnym. Według danych Urzędu Statystycznego w Warszawie, w lutym 2018 zarejestrowanych w regionie było ponad 800 tysięcy przedsiębiorstw, z dużym zróżnicowaniem branżowym. Wiodącymi sektorami jest tu chociażby produkcja środków transportu, przemysł elektroniczny, paliwowy, chemiczny, maszynowy czy rolno-spożywczy. Region charakteryzuje się także wysokim tempem rozwoju i największymi nakładami na działalność B+R w skali kraju. Widać to chociażby po danych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - Mazowieckie jest w czołówce Polski pod względem wykorzystania środków, którymi dysponuje Centrum. Tylko w ubiegłym roku realizowano tu niemal 800 projektów badawczo-rozwojowych na łączną kwotę przekraczającą 2 miliardy złotych. Prowadzą je jednostki naukowe i przedsiębiorstwa, które dzięki wsparciu NCBR tworzą nowatorskie produkty, rozwiązania i usługi, a co za tym idzie budują swoją przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Aby wesprzeć region w dalszym rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło w ramach dysponowanych środków krajowych konkurs "Ścieżka dla Mazowsza", który ma na celu dofinansowanie innowacyjnych projektów, realizowanych na terenie województwa. Trzeba się jednak spieszyć, bo termin składania wniosków upływa 23 września.
Mazowieckie innowacje
O wsparcie projektów B+R w "Ścieżce dla Mazowsza" będą mogły się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw oraz konsorcja przedsiębiorstw z udziałem jednostki naukowej, przy czym liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo, które wskaże miejsce realizacji projektu na terenie województwa mazowieckiego. "Ścieżka dla Mazowsza" jest więc w swoich głównych założeniach zbliżona do flagowego konkursu NCBR "Szybka Ścieżka", jednak ocenie będzie podlegać w niej mniej kryteriów, co jest udogodnieniem wprowadzonym przez Centrum. Konkurs charakteryzuje również brak zakresu tematycznego – jedynym ograniczeniem są tu Krajowe Inteligentne Specjalizacje.
Budżet konkursu wynosi 600 milionów złotych. Minimalna wartość projektu w przypadku wnioskowania pojedynczego przedsiębiorcy to 5 mln zł. Gdy wniosek zostanie złożony przez konsorcjum przedsiębiorstw lub konsorcjum przemysłowo-naukowe – 7 mln zł. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych nie może przekroczyć 100 mln zł. Na co można przeznaczyć środki z Szybkiej Ścieżki dla Mazowsza? Na badania przemysłowe oraz prace rozwojowe, rozwój technologii do tej pory nie skomercjalizowanej, a także uzyskanie ochrony prawa własności przemysłowej oraz realizację ochrony własności przemysłowej.
Konkurs "Ścieżka dla Mazowsza" jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców realizujących projekty na terenie województwa mazowieckiego. Mimo absorbcji funduszy z perspektywy 2014-2020 (środki na tzw. kopertę mazowiecką zostały rozdysponowane już pod koniec 2017 roku), przedsiębiorcy z Mazowsza nadal mają innowacyjne pomysły, których przygotowanie warto wesprzeć. NCBR od ponad dekady wspiera innowacyjność w Polsce i reaguje na zgłaszane potrzeby swoich Interesariuszy. Wygospodarowanie dla Mazowsza dodatkowej puli pieniężnej (pochodzącej z oszczędności w ramach środków krajowych), jest odpowiedzią na tę potrzebę.
Im się udało
APS ENERGIA to mazowiecki prymus technologiczny. Firma wystartowała 24 lata temu montując niezależne systemy zasilające i inne elementy niezbędne w energetyce. Dziś o jej pozycji świadczy nie tylko efektowna, nowa siedziba, ale i fakt, że sama produkuje układy scalone, a nie sprowadza tych kluczowych elementów z Dalekiego Wschodu.
Dzięki grantowi z konkursu NCBR "Szybka Ścieżka" APS Energia zadebiutowała w branży kolejowej i stworzyła nowoczesną przetwornicę do taboru kolejowego napędzanego elektrycznie. Urządzenie przetwarza prąd z sieci i zasila nim różne elementy pociągu – od silnika lokomotywy przez oświetlenie wagonów do gniazdek, z których korzystają pasażerowie. Jego głównym odbiorcą jest PKP Intercity. Innowacyjna część z APS Energii jeździ też w taborze niemieckim, w wagonach z bydgoskiej PESY. W sumie w ruchu funkcjonuje już ponad 60 sztuk.
- Nasza przetwornica na zlecenie PKP Intercity przechodzi teraz 18-miesięczny test w ruchu – wyjaśnia Michał Maszkiewicz, dyrektor finansowy APS Energia. – Jeździ po całej Europie, bo jest w stanie płynnie pracować na różnych napięciach, w wielu systemach trakcyjnych. – Jeśli zostanie zamontowana w wersji wielosystemowej, gdy pociąg przejedzie przez granicę, ani lokomotywa, ani ładowarka telefonu pasażera nie odczują skoku napięcia związanego z włączeniem do innej sieci trakcyjnej – dodaje Magdalena Storożyńska manager APS Energia. I tłumaczy, że w krajach UE koleje nadal działają w różnych napięciach. Ze względu na uwarunkowania historyczne i techniczne trudno uzgodnić jedno napięcie w całej Wspólnocie.
Firma na bazie swojego projektu będzie też oferować prostsze, jednosystemowe konwertery, ale i one będą urządzeniami obliczonymi na ponad 20 lat użytkowania, oszczędnymi i cichymi. Niektóre modele mogą też oddawać do sieci część prądu, np. odzyskanego w czasie hamowania.
Powstanie nowego urządzenia APS Energii pozwoli Polsce uzyskać międzynarodowe certyfikaty bezpieczeństwa ruchu kolejowego IRIS wymagające odpowiedniej liczby dostawców kluczowych podzespołów.
- W branży firm technologicznych jest w tej chwili założenie, że kto nie korzysta ze środków NCBR, ten po prostu zmniejsza swoją konkurencyjność – podkreślają przedstawiciele APS Energii.
Więcej informacji nt. konkursu "Ścieżka dla Mazowsza" znajduje się na stronie: www.ncbr.gov.pl.
Autor: Artykuł sponsorowany / Źródło: NCBR
Źródło zdjęcia głównego: NCBR