Kolejne remonty odcinków linii kolejowych w woj. śląskim wpłyną w najbliższych miesiącach na zmiany w kursowaniu pociągów. Część z nich będzie następstwem podpisanej we wtorek umowy PKP PLK z firmą ZUE na prace na odcinkach Katowice - Kobiór i Chybie - Próchna.
Zmiany te wprowadzi m.in. druga korekta (spośród pięciu planowanych przez zarządcę kolejowej infrastruktury) w obecnym rozkładzie jazdy. Według komunikatu Kolei Śląskich najpoważniejsze z nich obejmą między 13 marca a 11 czerwca pociągi na trasach: Tychy Lodowisko – Sosnowiec Główny, Zwardoń – Katowice oraz Rybnik – Bielsko-Biała.
Komunikacja zastępcza
Część pociągów relacji Tychy Lodowisko – Sosnowiec Główny zostanie do 29 kwietnia zastąpiona autobusami (komunikacja zastępcza). Część z nich pojedzie tylko między Tychami Lodowiskiem, a Tychami - z możliwością przesiadki na inne pociągi jadące do Katowic. W skróconej relacji kursować ma też kilka pociągów między Zwardoniem i Katowicami oraz jeden na trasie Wisła Głębce – Katowice (dojedzie z Wisły tylko do Tychów). Część kursów między Rybnikiem i Bielskiem-Białą będzie na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała obsługiwana autobusami. Autobusy zastąpią też jedną parę pociągów na tzw. średnicowej linii Gliwice-Częstochowa, między Gliwicami a Zabrzem (to efekt trwającej od ub. roku przebudowy stacji Gliwice). Pozostałe pociągi pojadą tam według kilku wariantów godzin kursowania.
Pociągi pojadą szybciej
Część zmian w południowej części województwa będzie wiązała się z zawartym we wtorek kontraktem PKP Polskich Linii Kolejowych ze spółką ZUE. Z wartą 31,5 mln zł ofertą wygrała ona przetarg na naprawę do końca br. wybranych fragmentów linii 139 Katowice – Zwardoń i linii 93 Trzebinia – Zebrzydowice (wraz z robotami towarzyszącymi). Efektem ma być przywrócenie na nich prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 120 km/h. Prace z wykorzystaniem m.in. specjalistycznego pociągu naprawy podtorza obejmą odcinki: 3,5 km między Katowicami Ligotą i Tychami Mąkołowcem, 7 km między Tychami i Kobiórem oraz kolejnych kilka kilometrów między Chybiem i Pruchną. Prócz naprawy podtorza ZUE wyremontuje przejazdy kolejowe, wiadukty i mosty i inną infrastrukturę (m.in. perony na przystankach Tychy Żwaków i Kobiór). Inny zapowiadany przez PLK remont ma objąć do połowy roku odcinek Goczałkowice Zdrój (Most Wisła) – Bielsko-Biała. Po prowadzonych już tam ubiegłorocznych pracach zaplanowano na nim dalszą naprawę i modyfikację nawierzchni. Efektem ma być przywracanie pierwotnych prędkości jazdy – na poszczególnych fragmentach do 70 km/h, 100 km/h lub 120 km/h. We wszystkich tych miejscach na liniach nr 139 i 93 planowane są czasowe wyłączenia jednego toru - z kierowaniem ruchu pociągów na pozostały tor.
Jednolity rozkład
Koleje Śląskie zapowiedziały, że na pozostałych liniach komunikacyjnych w regionie większość pociągów do połowy czerwca będzie kursowała według jednolitego rozkładu jazdy, co powinno ułatwić pasażerom podróżowanie. Szczegółowe informacje o zmianach w rozkładzie można znaleźć m.in. na stronie internetowej przewoźnika. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe - wobec planowanych prac na torach – zapowiedziała, że wprowadzonych zostanie pięć zmian rozkładu jazdy obowiązującego od 13 grudnia ub. roku. Będzie to miało miejsce 13 marca, 12 czerwca, 4 września, 16 października oraz 11 grudnia 2016 r.
Autor: tol/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock