Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (PR) wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację.
Poparcie marszałków
Na porozumienie dotyczące oddłużenia i restrukturyzacji PR muszą jednak zgodzić się właściciele spółki, czyli samorządy wojewódzkie. Projekt restrukturyzacji może być realizowany przy uzyskaniu zgody udziałowców, którzy łącznie mają 2/3 udziałów reprezentowanych na zgromadzeniu udziałowców, czyli 66,6 proc.Dotychczas zgodę wyraziło dziewięciu z 16 marszałków, co daje 60,8 proc. Plan restrukturyzacji poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, wielkopolskiego (deklaracja poparcia, w trakcie finalizacji kwestii formalnych) i woj. lubuskiego.Prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski powiedział, że obecnie trwają ostatnie prace nad planem restrukturyzacji spółki. - Znajduje się tam szereg inicjatyw, które mają doprowadzić do oszczędności wewnątrz firmy, będących efektem m.in. lepszego gospodarowania energią, czy zużyciem paliw, a także np. bardziej efektywnego wykorzystania naszych kanałów sprzedaży biletów – powiedział Pasikowski.
Pełny plan w lipcu
Dodał, że plan restrukturyzacyjny jest opracowywany w taki sposób, by spełniał wszystkie wymagania, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. - Oceniać go będzie, oprócz organów korporacyjnych spółki, Agencja Rozwoju Przemysłu, jako przyszły współwłaściciel, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwo Finansów. O założeniach tego planu informować będziemy również partnerów społecznych – podkreślił Pasikowski.Powiedział też, że w lipcu br. planowane jest złożenie pełnego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych do Komisji Europejskiej, aby móc złożyć oficjalny wniosek o zgodę na otrzymanie pomocy publicznej na ten cel. - Chcielibyśmy, do 30 września br. przeprowadzić cały proces decyzyjny w taki sposób, aby we wrześniu naszym większościowym udziałowcem była ARP i objęła udziały w formie gotówkowej, co umożliwi przeprowadzenie operacji oddłużenia do końca 2015 roku - zaznaczył.
Będą zwolnienia?
Pytany, czy plan restrukturyzacji zakłada zwolnienia, Pasikowski odpowiedział: „W procesie restrukturyzacji zawsze optymalizując działania optymalizuje się zatrudnienie. Na razie nie jestem w stanie podać szczegółów(...). Chciałbym jednak podkreślić, że decyzja o ewentualnej redukcji zatrudnienia jest zawsze najtrudniejsza i podejmuje się ją ostatecznie, gdy wyczerpią się wszystkie inne możliwości. Jeśli zajdzie taka konieczność oczywiście działania te będziemy konsultować z partnerem społecznym, stosując takie rozwiązania jak plan dobrowolnych odejść, czy też inne działania osłonowe”.Plan restrukturyzacji zakłada także wymianę taboru na zmodernizowany lub nowy w ciągu 5 lat. Spółka korzysta obecnie z 500 składów elektrycznych, z których część liczy sobie prawie 30 lat.Przewozy Regionalne uruchamiają blisko 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta ok. 300 tys. pasażerów - głównie dojeżdżających do pracy czy szkoły
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24