Dzisiaj w Warszawie podpisane ma być porozumienie w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Prezes spółki Tomasz Pasikowski powiedział, że chciałby, aby do końca br. udało się oddłużyć przewoźnika.
Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (PR) wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację.
Poparcie marszałków
Na porozumienie dotyczące oddłużenia i restrukturyzacji PR muszą jednak zgodzić się właściciele spółki, czyli samorządy wojewódzkie. Projekt restrukturyzacji może być realizowany przy uzyskaniu zgody udziałowców, którzy łącznie mają 2/3 udziałów reprezentowanych na zgromadzeniu udziałowców, czyli 66,6 proc. Dotychczas zgodę wyraziło dziewięciu z 16 marszałków, co daje 60,8 proc. Plan restrukturyzacji poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, wielkopolskiego (deklaracja poparcia, w trakcie finalizacji kwestii formalnych) i woj. lubuskiego. Prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski powiedział, że obecnie trwają ostatnie prace nad planem restrukturyzacji spółki. - Znajduje się tam szereg inicjatyw, które mają doprowadzić do oszczędności wewnątrz firmy, będących efektem m.in. lepszego gospodarowania energią, czy zużyciem paliw, a także np. bardziej efektywnego wykorzystania naszych kanałów sprzedaży biletów – powiedział Pasikowski.
Pełny plan w lipcu
Dodał, że plan restrukturyzacyjny jest opracowywany w taki sposób, by spełniał wszystkie wymagania, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. - Oceniać go będzie, oprócz organów korporacyjnych spółki, Agencja Rozwoju Przemysłu, jako przyszły współwłaściciel, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwo Finansów. O założeniach tego planu informować będziemy również partnerów społecznych – podkreślił Pasikowski. Powiedział też, że w lipcu br. planowane jest złożenie pełnego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych do Komisji Europejskiej, aby móc złożyć oficjalny wniosek o zgodę na otrzymanie pomocy publicznej na ten cel. - Chcielibyśmy, do 30 września br. przeprowadzić cały proces decyzyjny w taki sposób, aby we wrześniu naszym większościowym udziałowcem była ARP i objęła udziały w formie gotówkowej, co umożliwi przeprowadzenie operacji oddłużenia do końca 2015 roku - zaznaczył.
Będą zwolnienia?
Pytany, czy plan restrukturyzacji zakłada zwolnienia, Pasikowski odpowiedział: „W procesie restrukturyzacji zawsze optymalizując działania optymalizuje się zatrudnienie. Na razie nie jestem w stanie podać szczegółów(...). Chciałbym jednak podkreślić, że decyzja o ewentualnej redukcji zatrudnienia jest zawsze najtrudniejsza i podejmuje się ją ostatecznie, gdy wyczerpią się wszystkie inne możliwości. Jeśli zajdzie taka konieczność oczywiście działania te będziemy konsultować z partnerem społecznym, stosując takie rozwiązania jak plan dobrowolnych odejść, czy też inne działania osłonowe”. Plan restrukturyzacji zakłada także wymianę taboru na zmodernizowany lub nowy w ciągu 5 lat. Spółka korzysta obecnie z 500 składów elektrycznych, z których część liczy sobie prawie 30 lat. Przewozy Regionalne uruchamiają blisko 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta ok. 300 tys. pasażerów - głównie dojeżdżających do pracy czy szkoły
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24