Przewozy Regionalne podpisały umowę na modernizację 21 pociągów typu EZT; prace zrealizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. - poinformowała w komunikacie w środę spółka. W pociągach zamontowane zostanie m.in. nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki, klimatyzacja i ogrzewanie w przedziałach.
EZT to popularne pociągi elektryczne, które kursują na wielu liniach kolejowych w całym kraju. Według harmonogramu pierwszy zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych wyjedzie na tory we wrześniu, a ostatni – w grudniu 2015 r.
Nowe półki bagażowe
Po modernizacji całkowicie zmienić się ma zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny pociągów. Każdy z nich zostanie wyposażony w dwie toalety. Z jednej będą mogły wygodnie korzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlętami (urządzone zostanie miejsce do przewijania). W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki, klimatyzacja i ogrzewanie w przedziałach. Zmodernizowane pociągi wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD o przekątnej 22 cale wewnątrz jednostek. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. W pociągach zainstalowane zostaną także specjale uchwyty pozwalające na przewóz rowerów. - Środki na modernizację 21 pociągów EZT szacowane na około 160 mln zł pochodzą z środków własnych spółki, ale odzyskanie znacznej ich części możliwe będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zdajemy sobie sprawę z tego, że aby Przewozy Regionalne mogły funkcjonować na rynku, muszą inwestować w nowoczesny tabor. Będzie to możliwe po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji związanego z pozyskaniem strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który dokapitalizuje i oddłuży spółkę. To zapewni jej m.in. możliwości inwestycyjne, które w tej chwili są ograniczone - powiedział prezes zarządu Przewozów Regionalnych, Tomasz Pasikowski.
Jeszcze większe bezpieczeństwo
Jak podkreśliły Przewozy Regionalne modernizacja, oprócz komfortu, zapewnić ma pasażerom jeszcze większe bezpieczeństwo podczas podróży. Zagwarantować ma to m.in. sygnalizacja dźwiękowa i świetlna podczas zamykania automatycznych drzwi wejściowych do pociągu z blokadą indywidualnego otwarcia przy prędkości powyżej 5 km/h oraz komunikatory przy drzwiach umożliwiające ewentualne porozumienie się pasażera z maszynistą w momencie zagrożenia. W pociągach zainstalowany będzie także monitoring składający się z systemu 16 kamer z możliwością cyfrowej rejestracji obrazu przez co najmniej 72 godziny. Modernizacja obejmie również układ jezdny, w rezultacie czego pociąg będzie mógł osiągać prędkość do 120 km/h. Dzięki zastosowaniu trzech rodzajów hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny), droga hamowania z maksymalnej prędkości wyniesie nie więcej niż 850 m. W zmodernizowanych pociągach zamontowane zostanie nowoczesne czoło kabiny maszynisty o opływowym kształcie, z panoramiczną szybą. Przód EZT-ów wyposażony będzie w reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe wykonane w technologii LED. W kabinie maszynisty będzie też klimatyzacja i nowoczesny pulpit sterowniczy. Zmodernizowane pociągi pojawią się na torach w pięciu województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, łódzkim, dolnośląskim i lubuskim.
Autor: pp\kwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24