Pracownicy Politechniki Białostockiej i Politechniki Krakowskiej będą kształcić chińskich inżynierów. Porozumienie o utworzeniu Chińsko-Polskiej Szkoły Inżynierii przy Tianjin Chengjian University podpisano w Warszawie.
Oferta edukacyjna nowej uczelni skierowana będzie do obywateli Chin, z zajęciami w języku angielskim. Prowadzone będą zarówno studia licencjackie, jak i magisterskie, zaś absolwenci uczelni otrzymają dwa dyplomy: polski oraz chiński. - Jeśli Chiny chcą w dalszym ciągu efektywnie wychodzić na świat, to potrzebują ludzi myślących trochę inaczej. Dyplom europejski będzie więc dla absolwentów nie tylko przepustką do pracy, lecz również znakiem, że byli kształceni w innym systemie - powiedział rektor Politechniki Białostockiej, prof. Lech Dzienis podczas spotkania ws. powołania nowej szkoły, które odbyło się w resorcie nauki.
Chińsko-polska szkoła
Zajęcia w Chińsko-Polskiej Szkole Inżynierii ruszą jesienią. Będą odbywać się przede wszystkim w Chinach - i to właśnie tam będą jedzić polscy naukowcy. Nauczyciele z Politechniki Białostockiej będą uczyć na kierunkach budownictwo i inżynieria środowiska, natomiast Politechnika Krakowska zajmie się kształceniem na architekturze i architekturze krajobrazu. Polskie uczelnie będą w Chinach obsługiwać jedną trzecią przedmiotów, prowadzonych na nowo otwartych studiach. - Przewidywany jest również przyjazd studentów do Polski, na semestr lub na rok, aby mogli doświadczyć nauki w pełnym polskim systemie - dodał prof. Dzienis. Jak podkreśla wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Aleksander Bobko, fakt podpisania umowy w Ministerstwie był szczególnie ważny dla chińskich partnerów obydwu polskich uczelni.
- Szkoły polskie mają autonomię, dzięki której mogą tego rodzaju umowy realizować bez formalnej zgody ministerstwa. Natomiast dla partnerów chińskich bardzo ważny jest znak, że rząd popiera tego typu inicjatywy - powiedział minister Bobko. Komentując podpisanie porozumienia Bobko podkreślił, że oznacza ono "eksport tego, czym możemy się pochwalić" - a więc myśli technicznej, doświadczenia edukacyjnego w kształceniu inżynierów.
Autor: MS / Źródło: PAP