Swój pierwszy lot C919 odbył krążąc na północ od delty Jangcy. Do Szanghaju wrócił wzdłuż wybrzeża. Maksymalnie rozwijał prędkość 290-300 km/h, cała podróż trwała nie więcej niż 90 minut.Na pokładzie chińskiego samolotu podróżowała tylko pięcioosobowa załoga. Samolot, który może przewozić 158-168 pasażerów, podczas pierwszego lotu nie miał nawet zainstalowanych foteli pasażerskich.
Udany test
Po udanym teście władze przesłały producentom list, w którym pogratulowali tego "przełomowego wydarzenia". Podkreślono, że stanowi on kamień milowy w rozwoju przemysłu lotniczego w Chinach. Przedstawiciel producenta, który obserwował lądowanie samolotu, powiedział, że ma nadzieję, że niedługo będzie mógł konkurować w produkcji samolotów z Boeingiem i Airbusem. Jednak C919 czeka długa podróż przed dopuszczeniem go do lotów komercyjnych.
Jak donosi BBC poprzedni test w grudniu 2016 roku został zatrzymany z powodu problemów związanych z hamowaniem - samolot "trząsł się" gdy ich używano. W telewizyjnym wywiadzie pilot samolotu wskazał też na potrzebę poprawienia designu.
Chińskie samoloty
Pierwszy samolot produkcji chińskiej, regionalny ARJ-21, otrzymał certyfikat w grudniu 2014 roku, sześć lat po pierwszym locie i ponad 12 lat po jego powstaniu. Pierwszy lot pasażerski odbył się w czerwcu ubiegłego roku. - Lotnictwo jest złożonym rynkiem i wymaga dużego doświadczenia. Boeing ma 100 lat, Airbus ma ponad 40 lat - zauważył analityk Sinolink Securities, Si Jingzhe.Chiny są świadom, że droga do komercyjnych lotów nie będzie łatwa. Chiny naciskają na uznanie w całej swojej certyfikacji przez europejskie i amerykańskie organy regulacyjne.W międzyczasie Pekin już szuka innej możliwości stworzenia samolotu odbywającego loty długodystansowe. Partnerem miałaby być Rosja.
Lot długodystansowy
Według wstępnych informacji C919 miałby zasięg 4 tys. - 5,5 tys. km. Mógłby kosztować o ok. 50 mln dolarów, co stanowi mniej niż połowę ceny popularnych modeli Boeing 737 czy Airbus A320.
Autor: KN/ms / Źródło: Reuters