Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wobec Orange i P4 w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Zarzuty dotyczą pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody.
UOKiK poinformował, że postępowania przeciwko Orange Polska oraz P4, do której należy Play, mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych w wysokości do 10 proc. obrotu każdego z przedsiębiorców.
Orange i P4 - postępowania UOKiK
Tomasz Chróstny wskazał, że "konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych". "Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa 'tak' lub 'nie'. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności" - podkreślił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK.
Jak podano, w wypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi: "Halo granie", "Cyber tarcza", "Nawigacja Orange", "Orange Smart Care", "Gdzie jest dziecko", "Bezpieczny internet" oraz "Internet mobilny z zapasowym pakietem danych".
Z kolei, w wypadku P4 chodzi o: "Muzyka na czekanie", "Ochrona internetu", "Play NOW usługi dodatkowe TV", "Pakiet 50 min" oraz "50 sms/mms do wszystkich", "Bezpieczny internet", "Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne", "Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci", "100/200 minut do innych sieci komórkowych".
T-Mobile i Polkomtel - kary nałożone przez UOKiK
Prezes UOKiK przypomniał, że "już wcześniej praktyki uruchamiania płatnych usług telekomunikacyjnych bez świadomej zgody konsumenta kończyły się karami nakładanymi przez Prezesa UOKiK na przedsiębiorców, utrzymywanymi następnie przez sądy".
Urząd poinformował, że w czerwcu 2021 roku Sąd Apelacyjny przyznał rację Prezesowi UOKiK i oddalił apelację T-Mobile Polska. "Operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak 'Granie na czekanie', 'Szafa Gra' czy 'Prenumerata'" – czytamy. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową – 15 mln zł.
Z kolei w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając Prezesowi Urzędu rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 mln zł. Prezes UOKiK uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: "Czasoumilacz", "Ochrona Internetu", "Gdzie Jest Bliski", "Bezpieczny Internet".
Zgoda konieczna do włączenia usług
Urząd podkreślił w komunikacie, że włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, dlatego UOKiK sprawdzał, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują klientów o aktywacji dodatkowo płatnych serwisów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock