Rząd pracuje nad zmianami dotyczącymi pokazów handlowych. Propozycje zostały przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jeszcze w listopadzie mają zostać skierowane do kolejnych etapów procedury legislacyjnej - zapowiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Seniora, który jest obchodzony 14 listopada, UOKiK przypomina o zagrożeniach jakie czyhają na osoby starsze. "Do UOKiK co roku trafia kilkaset skarg na nieuczciwe praktyki nie tylko podczas pokazów handlowych, ale również podczas telezakupów czy sprzedaży internetowej. Adresatami zaproszeń na pokazy czy ofert telemarketerów najczęściej są seniorzy. Osoby starsze stanowią liczącą się grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą" - wskazano w komunikacie.
Urząd zwrócił uwagę, że na rynku wciąż działają podmioty, które zachowują się nieetycznie wobec seniorów w celu uzyskania korzyści finansowych.
"Do takich praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych" - wyliczono.
Pokazy handlowe - UOKiK komentuje
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomniał, że powstał projekt, który miałby ograniczyć nieuczciwe praktyki. - Aby ograniczyć nieuczciwe praktyki, przygotowaliśmy zmiany przepisów dotyczących pokazów handlowych. Podczas takich pokazów często naruszane są prawa konsumentów. Nasze propozycje zakazują między innymi przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy czy sprzedaży artykułów medycznych poza lokalem firmy - powiedział Chróstny.
Pierwsze informacje o projekcie pojawiły się w czerwcu br. - Projekt jest już po etapie uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji społecznych. W listopadzie planujemy skierować go do kolejnych etapów procedury legislacyjnej - zapowiedział prezes UOKiK.
Urząd zachęca do korzystania z bezpłatnej pomocy konsumenckiej, w sytuacji gdy zostaliśmy wprowadzeni w błąd przez sprzedawcę lub gdy nie wiemy, jak złożyć reklamację. Ponadto można się również zgłosić do rzecznika konsumentów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock