Od wakacji e-myto będzie pobierane na dodatkowych około 360 kilometrach dróg. Podwyżki na razie nie będzie - pisze "Puls Biznesu".
Od lipca 2017 roku e-myto dla aut ciężarowych zacznie obowiązywać m.in. na odcinkach dróg ekspresowych S8 i S19 oraz dróg krajowych nr 24, 50 i 92.
Na dokładny wykaz trzeba jednak poczekać. Rozporządzenie w sprawie dróg krajowych objętych e-mytem jest bowiem na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Bez podwyżek
Obok rozszerzenia sieci dróg objętych opłatami, nie należy spodziewać się ich podwyżek. Tak przynajmniej zapewnia w rozmowie z gazetą rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś. Jak wskazuje, dokument nie przewiduje zmiany obowiązujących stawek opłaty elektronicznej
Zdaniem ekspertów, to jednak tylko chwilowy efekt politycznych rozgrywek i założenia mogą się zmienić.
Na razie Polska słynie z najniższych w Europie stawek za korzystanie z dróg i autostrad. Na przykład na Węgrzech koszty przejazdu są średnio prawie trzy razy wyższe.
System viaTOLL
Od lipca 2011 r. do grudnia 2016 r. system viaTOLL zarejestrował, według danych Kapscha, 7,19 mld zł przychodów, które trafiły na konto Krajowego Funduszu Drogowego. W 2016 r. wysokość e-myta sięgnęła ponad 1,9 mld zł.
Największe dochody przynosi autostrada A4, na której pobrano w 2016 r. ponad 432 mln zł. Drugą najbardziej dochodową drogą jest S8 (ponad 247 mln zł).
Sieć dróg z systemem viaTOLL obejmuje od października 2016 r. około 3,3 tys. km. Są to: drogi ekspresowe (klasa S) - 1331 km, autostrady (klasa A) - 1162 km i drogi krajowe (klasa GP i G) - 811 km.
Jak przypomina "PB", gdy viaTOLL startował w Polsce w 2011 r., obejmował niespełna 1,6 tys. km.
Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Zobacz materiał z programu "Polska i Świat" w TVN24 (31.01.2017):
Autor: mb / Źródło: PAP, Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: viaTOLL.pl | materiały prasowe