Znaleziony pod choinką prezent nie przypadł nam do gustu albo jest wadliwy? Co możemy zrobić w takiej sytuacji wyjaśniała Aleksandra Kapnik z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Ten Mikołaj, który kupił prezenty online i zachował dowód zakupu, może ten towar zwrócić, wymienić - mówiła.
Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać? Albo suszarkę do włosów, która nie działa? Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu.
Od sprzedawcy możemy żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinniśmy dostać gotówkę. Przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację mamy aż dwa lata od daty zakupu.
Prezenty nietrafione
Kapnik wyjaśniła, że prawo zwrotu nie przysługuje w przypadku prezentów spersonalizowanych - na przykład, gdy kupiliśmy bransoletkę ze specjalnie wygrawerowaną inskrypcją.
Ograniczenia dotyczą też np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyliśmy po dostarczeniu. Nie można też oddać biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Pamiętajmy, że ważne jest również posiadanie dowodu zakupu - jak korespondencja mailowa, wydruk z karty lojalnościowej albo paragon.
Prezent kupiony przez internet możemy odesłać - mamy na to 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności. Koszt zwrotu ponosi kupujący, chyba że sprzedawca o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.
Kapnik wytłumaczyła również, że w przypadku zakupów stacjonarnych jest zdecydowanie trudniej zwrócić nietrafiony prezent niż przez internet. - To jest wyłącznie dobra wola sklepu. Ale przedsiębiorcy są coraz bardziej prokonsumenccy i w wielu sklepach, szczególności tych sieciowych, możemy już towary zwracać - podkreśliła.
Trzeba jednak pamiętać, że przy zwrocie pełnowartościowego towaru kupionego w sklepie stacjonarnym to sprzedawca stawia warunki - może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową albo zażądać oryginalnego opakowania.
Autor: kris/ToL / Źródło: tvn24, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock