Pod choinką znalazłeś prezent, który ci się nie podoba? A może okazało się, że jest wadliwy? Przygotowaliśmy kilka podpowiedzi, jak uporać się z tymi świątecznymi problemami.
Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać? Albo suszarkę do włosów, która nie działa? Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu.
Od sprzedawcy możemy żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinniśmy dostać gotówkę. Przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację mamy aż dwa lata od daty zakupu.
Nietrafiony prezent
Sweter, który przyniósł Mikołaj, jest za ciasny albo po prostu ci się nie podoba? Jeśli został kupiony przez internet, to nie ma problemu.
Możemy go odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego będziemy zadowoleni. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności.
Koszt zwrotu towaru ponosi kupujący, chyba że sprzedawca o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.
Warto wiedzieć, że nie wszystkie produkty kupione w sieci będziemy mogli oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyliśmy po dostarczeniu. Nie będziemy mogli oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki - może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania.
Ulubione prezenty Polaków
Jak wynika z badania przeprowadzonego przed świętami przez firmą badawczą Mobile Institute dla Allegro, Polacy najbardziej chcieli znaleźć pod choinką elektronikę, kosmetyki i ubrania.
Elektronika była idealnym prezentem dla 24 proc. respondentów, a produkty związane z hobby dla 23 proc. Kosmetyki chciał dostać co czwarty z nas, a książki lub e-booki - co piąty badany. Według szacunków 20 proc. Polaków chciało dostać pieniądze.
Nieco inne wyniki przynoszą badania przygotowane dla PKO BP, w których uwzględniono różnice w preferencjach prezentowych kobiet i mężczyzn.
Według tego raportu kobiety najchętniej znalazłyby pod choinką: kosmetyki, perfumy (27 proc.), ubranie (21 proc.), biżuterię (16 proc.), pieniądze, bony na zakupy (16 proc). Mniej oczekiwanym podarunkiem były natomiast: książki, bielizna i elektronika (po 4 proc.)
Mężczyźni najbardziej chcieli dostać od Mikołaja: elektronikę (25 proc.), ubranie (18 proc), pieniądze, bony na zakupy (16 proc.), kosmetyki, perfumy (12 proc.).
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl, UOKiK
Źródło zdjęcia głównego: tvn24