Połowa z ponad dwóch tysięcy skontrolowanych sprzedawców nieprawidłowo informowała o cenach produktu - dowiadujemy się z komunikatu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwięcej nieprawidłowości Inspekcja Handlowa wykryła w sklepach detalicznych sieci handlowych i w lokalach gastronomicznych.
UOKiK poinformował w piątkowym komunikacie o wynikach kontroli Inspekcji Handlowej. W 2020 roku na terenie całego kraju przeprowadziła ona kontrole, których celem było sprawdzenie przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązków w zakresie informowania o cenach towarów i usług oraz sposobu uwidocznienia informacji o cenach.
"Czy konsument wie ile zapłaci za produkt? Jak o tym informują sprzedawcy? Sprawdziliśmy to w ponad 2,2 tys. sklepach. Co drugi z nich popełnia błędy" - podał UOKiK.
Nieprawidłowości u 1115 przedsiębiorców
"W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe, a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych" - czytamy w raporcie z wyników kontroli Inspekcji Handlowej w 2020 r.
Kontrolą objęto łącznie 2232 przedsiębiorców, w tym: 1079 placówek detalicznych, 559 placówek należących do sieci handlowych, 330 placówek, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową, 135 placówek gastronomicznych, 56 myjni samochodowych, 28 stacji benzynowych, 25 parkingów, 20 placówek, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową w zakresie hotelarstwa.
Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości u 1115 przedsiębiorców (50 proc. skontrolowanych), w tym: w 607 placówkach detalicznych, 305 placówkach należących do sieci handlowych, 87 placówkach gastronomicznych, 75 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową, 12 myjniach samochodowych, na 16 stacjach benzynowych, na 8 parkingach, w 5 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową w zakresie hotelarstwa.
Inspektorzy sprawdzili oznaczenie ceną ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii (12,4 proc.).
Stacje, lokale i placówki
Jak podał UOKiK, w miejscach sprzedaży towarów inspektorzy odnotowali brak cen przy 8710 partiach wyrobów (1,8 proc. zbadanych); nieprawidłowe oznaczenia ceną w przypadku 9563 partii produktów (2 proc. skontrolowanych); brak cen jednostkowych przy 44 146 partiach wyrobów (9,4 proc. skontrolowanych), a przy 1691 partiach błędnie wyliczono cenę jednostkową.
Na stacjach benzynowych (poza nieprawidłowościami dot. uwidocznienia cen przy produktach) i parkingach, stwierdzano, że ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji benzynowej/parkingu.
W przypadku lokali gastronomicznych inspektorzy stwierdzili brak cenników, czy brak w cenniku informacji o ilości nominalnej oferowanych potraw i napojów.
W 1224 placówkach sprzedaży detalicznej inspektorzy dokonali porównania zgodności cen uwidocznionych z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzono w 48 placówkach(3,9 proc. skontrolowanych wyrobów).
"Stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 621 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 491 069 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach; 19 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 328 430 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach" - czytamy.
"Sprzedawca ma obowiązek je podawać"
Cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomina, że podstawowym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji.
- Konsument ma zatem prawo wiedzieć, ile kosztuje dany produkt lub usługa. Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku. Porównujmy, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tak zwane ceny jednostkowe - za kilogram, litr, 100 gramów, czy sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać - podkreślił Chróstny.
UOKiK podkreśla, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock