Niemal 60 miliardów złotych - tyle łącznie wyniesie w najbliższych latach koszt realizacji największych inwestycji planowanych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości i kontrolowane przez państwo spółki. I to bez elektrowni atomowej, która - gdyby miała być realizowana - zwiększyłaby wydatki co najmniej dwukrotnie.
1. Centralny Port Komunikacyjny - 30-35 miliardów złotych
To jedna z największych inwestycji rządu. Nowe lotnisko między Łodzią a Warszawą ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r. 2. Rozbudowa Portu Gdańskiego - 6-9 miliardów złotych Port centralny to nowa inwestycja portu morskiego w Gdańsku, która ma powstać między ujściem kanału portowego a Naftoportem. Koncepcję budowy portu centralnego uwzględniono w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Według planów faza dokumentacyjna ma się rozpocząć w 2019 roku, natomiast realizacja projektu - po roku 2020. Zakłada się budowę terminali: drobnicowego, pasażerskiego oraz bazy przeładunku kontenerów. Koszt inwestycji szacuje się na około 6-9 mld zł. 3. Nowy blok w elektrowni Ostrołęka - 6 miliardów złotych Spółki Enea i Energa będą wspólnie budować Elektrownię Ostrołęka C. Chodzi o nowy blok elektrowni o mocy ok. 1000 MW, który ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie i ma spełniać najwyższe standardy środowiskowe. Spółki szacują, że budowa nowego bloku energetycznego mogłaby się rozpocząć już w 2018 roku i zakończyć w 2023 roku. Sama Elektrownia Ostrołęka C miałaby zacząć działać w 2024 roku. Koszt jej budowy szacowany jest na 6 mld zł. 4. Dokończenie autostrady A1 - 4 miliardy złotych Przetargi na budowę brakujących odcinków A1 ogłoszono połowie tego roku. Według założeń autostrada ma być przejezdna na całej zakładanej długości od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach do 2021 roku. Na inwestycję zabezpieczono, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego. 5. Zapora na Wiśle - 2 miliardy złotych W miejscowości Siarzewo pod Włocławkiem powstaje Zapora na Wiśle wraz z elektrownią. W piątek porozumienie w sprawie inwestycji podpisali przedstawiciele ministerstw: środowiska, energii, gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej.
W ramach projektu ma powstać m.in. jaz o 15 przęsłach, elektrownia wodna o mocy ok. 80 MW, śluza żeglowna z miejscami do postoju jednostek pływających i lodołamaczy, koryto obejścia stopnia (o charakterze zbliżonym do naturalnej rzeki), dwie przepławki dla ryb, czy urządzenia do spływu ryb w dół rzeki. Zapora ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przez ograniczenie ryzyka zatorów lodowych oraz umożliwienie prowadzenia akcji lodołamania. Przedsięwzięcie ma też ograniczyć zjawisko suszy na obszarach o najmniejszych opadach w Polsce, czyli na Kujawach. Budowa zapory ma ruszyć w 2020 roku, a koszt inwestycji to ponad 2 miliardy złotych.
6. Przekop przez Mierzeję Wiślaną - 880 milionów złotych Inwestycja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest jednym z priorytetów rządu Prawa i Sprawiedliwości. Przekop zostanie wykonany w miejscowości Nowy Świat. W tym miejscu Mierzeja Wiślana jest najwęższa, co oznacza, że najmniejszy będzie także urobek do zagospodarowania. Sam kanał żeglugowy ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. 7. Rozbudowa gazoportu - 210 milionów złotych Polski operator systemu przesyłu gazu Gaz-System, w skład którego wchodzi spółka Polskie LNG, zdecydował o rozbudowie Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Po zakończeniu prac moce regazyfikacyjne instalacji wzrosną z obecnych 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Planowane jest powstanie drugiego nabrzeża, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, a także bunkrowanie skroplonego gazu ziemnego, czyli traktowanie terminala LNG jako stacji paliw dla jednostek. Uzyskanie pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcie prac wstępnie planowane jest na I kwartał 2021 r. Planuje się, że nowe nabrzeże zostanie oddane do użytkowania w 2022 r. Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 210 mln zł.
8. Elektrownia atomowa?
Decyzja w sprawie budowy pierwszej elektrowni atomowej w Polsce jeszcze nie zapadła. Nie wiadomo też, czy zapadnie kiedykolwiek.
Zwolennikiem inwestycji jest obecny minister energii Krzysztof Tchórzewski, który przekonuje, że Polska jest w stanie w ciągu najbliższych kilkunastu lat wyłożyć na trzy bloki nawet 75 mld zł (każdy blok ma kosztować 22-25 mld zł, byłyby budowane etapami).
Autor: msz//dap / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock, mat. prasowe