Lepsza obsługa to realne zyski. Doświadczenie klienta z zakupu przekłada się na jego lojalność wobec marki

Doświadczenie klienta z zakupu przekłada się na jego lojalność wobec markiPixabay.com

Istnieje istotna zależność między poszczególnymi standardami dotyczącymi obsługi klienta i ich wypełnianiem a poziomem jego lojalności wobec marki – wynika z badania Daymakerindex 2019. Zadowoleni z procesu sprzedażowego klienci nie tylko chętniej wrócą do sklepu, ale i polecą zakupy rodzinie i znajomym. A to przekłada się na wyniki finansowe. Największy wpływ ma oczywiście zaangażowanie doradcy, ale zaskakująco istotne jest np. proponowanie sprzedaży dodatkowej.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Badanie Daymakerindex przeprowadzane jest przez szwedzko-polską firmę badawczą Daymaker od dziesięciu lat. Raz do roku wybierane są sieci handlowe z różnych branży, do których sklepów udają się tzw. Tajemniczy klienci – audytorzy realizujący określony scenariusz, zachowujący się jak zwykli konsumenci. Po wizycie wypełniają oni ankietę służącą do pomiaru poziomu obsługi w sklepie. Kwestionariusz jest taki sam, niezależnie od tego, o jaką branżę chodzi. Podczas badania oceniane jest m.in. to, czy sprzedawca przywitał klienta, czy sam nawiązał kontakt, czy zadawał pytania dotyczące poszukiwanego produktu, ale jest też część dotycząca subiektywnych odczuć klienta – czy miał poczucie, że doradca był zaangażowany, znał dobrze asortyment sklepu itp.

Firmy kładą coraz większy nacisk na obsługę klienta, bo im się to opłaca Agnieszka Naglik

Polacy wyprzedzili Szwedów

- Badanie Daymakerindex prowadzone jest już od dekady, dlatego możemy zaobserwować pewne trendy. Na pewno rośnie poziom obsługi klienta. I mówimy tu o naprawdę ogromnym progresie. Badanie skupia się na podstawowych standardach wspólnych dla większości sieci. W ciągu tych dziesięciu lat wyniki w wielu z nich, choćby powitania, wzrosły nawet o połowę – zauważa Agnieszka Naglik, Senior Account & Business Development Manager w Daymaker Polska, która w retailu pracuje już od ponad dwudziestu lat, a obecnie swoim doświadczeniem dzieli się z markami, które chcą poprawiać jakość obsługi. – Firmy kładą coraz większy nacisk na obsługę klienta, bo im się to opłaca. Jej średni poziom w kraju wzrasta, dlatego firma, która nie pracuje nad standardami i ich spełnianiem, zaczyna wyraźnie odstawać od konkurencji – dodaje. Jak podkreśla, trend ten jest dużo bardziej zauważalny na polskim rynku niż choćby w Skandynawii. – Bardzo interesujące jest zestawienie tych wyników na przestrzeni czasu z wynikami innych krajów, w których prowadzone było badanie. Dziesięć lat temu Polska miała znacząco niższe wyniki niż Szwecja, z której wywodzi się nasza firma, czy Norwegia. Tam poziom obsługi klienta był już mniej więcej ugruntowany. U nas wciąż jeszcze zachodziły wielkie zmiany wywołane także zmianami gospodarczymi od lat 90-tych. Od kilku lat polskie wyniki są zdecydowanie wyższe niż w Szwecji i dziś to szwedzcy sprzedawcy mogliby się uczyć od Polaków podejścia do klienta – reasumuje.

Dobra obsługa powinna być już normą

Wzrost poziomu obsługi nie oznacza jednak koniecznie wyższego zadowolenia klienta. – Przyzwyczajamy się do pewnych standardów. Dlatego już nie czujemy się luksusowo, jeśli sprzedawca uśmiechnie się do nas na wejściu i zaoferuje nam pomoc, tylko jesteśmy zniechęceni, kiedy zobaczymy, że w danym sklepie tego nie zrobił – tłumaczy Naglik. Dziś koniecznością zdaje się już troska o zadowolenie klienta z obsługi i to je właśnie dyrektorzy zarządzający sieci handlowych powinni sobie postawić za naczelny cel. Jest to bowiem ściśle skorelowane z wynikami sprzedażowymi – sprawna i życzliwa obsługa to jeden z podstawowych czynników wpływających na lojalność klienta.

Zadowolenie z obsługi a lojalność wobec marki

Najpopularniejszym bodaj narzędziem służącym do pomiaru lojalności konsumentów jest Net Promoter Score (NPS), w którym klient ocenia, na ile skłonny byłby rekomendować zakupy w danym sklepie swojej rodzinie i znajomym. Wynik NPS mierzony jest na skali od -100 do +100. Za pozytywny uważa się taki powyżej 0. Naprawdę dobry przekroczy 60. Marki, do których konsumenci mają wyjątkowo emocjonalny stosunek, jak np. Harley Davidson czy Apple, są w stanie osiągnąć wyniki powyżej 90. Wątpliwości może budzić to, na ile ocena Tajemniczych Klientów będzie się pokrywała z tym, jaką lojalność wobec marki wykazują zwykli klienci. - W samej Polsce rocznie realizujemy jako Daymaker prawie sto tysięcy badań: częściowo z wykorzystaniem Tajemniczych Klientów, a częściowo na prawdziwych klientach. I widzimy, że wyniki NPS, jakie otrzymujemy w badaniach Mystery Shopper, zazwyczaj pokrywają się z oceną realnych konsumentów. Dlatego możemy uznać dane z Daymakerindex za reprezentatywne dla konsumentów – przekonuje Naglik.

Zaangażowanie, ale nie tylko

Z tegorocznego badania jasno wynika, że spełnianie podstawowych standardów bezpośrednio przekłada się na wynik NPS. Klienci, którzy doświadczyli najważniejszych kroków doskonałej obsługi, dużo częściej deklarują, że zarekomendują sklep rodzinie i znajomym. Kluczowym czynnikiem okazało się zaangażowanie doradcy. – To w tym przypadku możemy mówić o największej różnicy w wynikach NPS. Klienci, którzy pozytywnie ocenili zaangażowanie pracownika, mieli wynik NPS na poziomie 65,6. Tymczasem ci, których zdaniem pracownik był niezaangażowany w obsługę, osiągnęli wynik -84,9 – podkreśla Naglik.

Sprzedaż dodatkowa – nie taka straszna

Co jeszcze silnie wpłynęło na wskaźnik NPS? Choć dla wielu osób może to być zaskoczenie, najwyższy wynik NPS osiągnięto w przypadku Tajemniczych Klientów, którym zaproponowano produkty komplementarne w ramach sprzedaży dodatkowej. – Bardzo często doradcy wychodzą z założenia, że oferowanie produktów dodatkowych to jakieś naciąganie. Jednak umiejętnie przeprowadzona sprzedaż dodatkowa sprawia, że klient czuje się ważny, a jego ogólne wrażenie z wizyty podnosi się – tłumaczy Naglik. – Przeanalizowaliśmy odpowiedzi osób, którym zaproponowano produkt dodatkowy, i tych, które takiej propozycji nie otrzymały. Wśród tych, którzy usłyszeli taką propozycję, średnia odpowiedź na pytanie o to, czy poleciliby markę na skali od zera do dziesięciu wyniosła 9,6. Tymczasem klienci, którym nie zaoferowano produktów dodatkowych odpowiedzieli średnio, że prawdopodobieństwo wynosi 6,6, a więc nie byliby promotorami sklepu – dodaje ekspertka. Najniższe rezultaty odnotowano wśród tych Tajemniczych Klientów, którym nie zadawano pytań dotyczących poszukiwanego produktu oraz którzy źle ocenili znajomość doradcy w zakresie asortymentu sklepu, zaangażowanie i zainteresowanie doradcy oraz przyjazne nastawienie obsługi.

Najlepsza obsługa

Tegorocznym zwycięzcą Daymakerindex okazała się firma YES, gdzie średni wynik wszystkich przeprowadzonych badań wyniósł aż 98 proc.. Zaraz potem uplasowały się Vision Express (96 proc.), które już od kilku lat zajmuje miejsce na podium, oraz New Balance (95 proc.). Pełen ranking oraz szczegółowy raport z badania wraz z propozycją działań służących poprawie obsługi klienta dostępne są na stronie www.daymaker.pl

Autor: Artykuł sponsorowany / Źródło: Daymaker International

Źródło zdjęcia głównego: Pixabay.com

Pozostałe wiadomości

W porównaniu do minionego roku większość owoców była w czerwcu wyraźnie droższa - mówi TVN24+ Kamil Łuczkowski, ekonomista z zespołu analiz makroekonomicznych Banku Pekao. Królem wzrostu cen okazały się jabłka. - Inaczej kształtowała się sytuacja na rynku warzyw. Tu Główny Urząd Statystyczny odnotował spadek cen detalicznych - mówi z kolei Mariusz Dziwulski, analityk rynku rolno-spożywczego w PKO BP. Jednak, jak zaznacza, są wyjątki. Ceny kapusty w hurcie wzrosły w skali roku o ponad połowę.

Król i królowa wzrostu cen

Król i królowa wzrostu cen

Źródło:
TVN24+

Wielka Brytania nałożyła nowe sankcje na ponad 20 rosyjskich szpiegów, hakerów i jednostki wywiadu. Chodzi o osoby i podmioty oskarżone o operacje cybernetyczne zagrażające stabilności Europy - wskazał brytyjski rząd w oświadczeniu.

"Szpiedzy GRU prowadzą kampanię mającą na celu destabilizację Europy"

"Szpiedzy GRU prowadzą kampanię mającą na celu destabilizację Europy"

Źródło:
PAP

Wielki sukces polskiego programisty. Przemysław Dębiak zajął pierwsze miejsce w prestiżowych zawodach AtCoder World Tour Finals 2025, pokonując nie tylko wszystkich pozostałych zawodników, ale też sztuczną inteligencję.

Polak lepszy od sztucznej inteligencji. Osobiste gratulacje od szefa OpenAI

Polak lepszy od sztucznej inteligencji. Osobiste gratulacje od szefa OpenAI

Źródło:
tvn24.pl

Od 14 sierpnia przyjmowane będą wnioski od firm i instytucji, które chcą uczestniczyć w prowadzonym przez resort pracy pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy taki program w tej części Europy i pierwszy na tak szeroką skalę w Polsce – wskazała ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Krócej w pracy. "Wielki, pierwszy w tej części Europy, pilotaż"

Krócej w pracy. "Wielki, pierwszy w tej części Europy, pilotaż"

Źródło:
PAP

Bat Indiany Jonesa został sprzedany za 525 tysięcy dolarów na trwającej przez tydzień aukcji firmy Heritage Auctions. Harrison Ford posługiwał się słynnym rekwizytem w filmie "Indiana Jones i ostatnia krucjata" z 1989 roku.

Bat Indiany Jonesa sprzedany na aukcji

Bat Indiany Jonesa sprzedany na aukcji

Źródło:
PAP

W projekcie budżetu opracowanym przez Komisję Europejską przewidziano dla Polski ponad 123 miliardy euro, między innymi na politykę spójności i rolnictwo - wynika z zestawienia opublikowanego przez Komisję Europejską w nocy z czwartku na piątek. Jest to wstępna propozycja budżetu, nad którą będą w kolejnych miesiącach pracować państwa członkowskie.

Ogromne pieniądze dla Polski

Ogromne pieniądze dla Polski

Źródło:
PAP

Wizz Air uruchomi 11 tras z lotniska Warszawa-Modlin, przeniesie też do Modlina dwa samoloty - poinformowała w piątek węgierska linia lotnicza. Wizz Air przestał operować z Modlina pod koniec 2012 roku.

Wizz Air wraca do Modlina. Znamy trasy

Wizz Air wraca do Modlina. Znamy trasy

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Należący do koncernu Meta popularny komunikator WhatsApp powinien przygotować się do wycofania z rynku rosyjskiego - oświadczył Anton Goriełkin, wiceprzewodniczący komisji do spraw technologii informatycznych Dumy Państwowej, niższej izby rosyjskiego parlamentu.

Rosja chce się go pozbyć. "Należy do ekstremistycznej organizacji"

Rosja chce się go pozbyć. "Należy do ekstremistycznej organizacji"

Źródło:
PAP

Na Giełdzie Papierów Wartościowych wszystkie główne indeksy rosną. WIG-Banki jest na najwyższym poziomie w historii. "Wszystko wskazuje na to, że obecny rok na warszawskim parkiecie będzie należał do najbardziej zyskownych od wielu lat" - napisał w komentarzu Michał Stanek z Q Value.

Euforia na warszawskiej giełdzie

Euforia na warszawskiej giełdzie

Źródło:
PAP Biznes, tvn24.pl

Bezpośrednie połączenie PKP Intercity do Chorwacji cieszy się sporym powodzeniem. Jak poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak, do końca wakacji sprzedało się około 11 tysięcy biletów na ten pociąg. A co z połączeniami do Włoch czy Austrii?

Prawie wszystkie bilety sprzedane. Minister wyjaśnia

Prawie wszystkie bilety sprzedane. Minister wyjaśnia

Źródło:
PAP

W pierwszym półroczu 2025 roku deweloperzy sprzedali 18,3 tysiąca mieszkań. To wynik mniejszy o około 10 procent mniejszy niż rok temu przy tym, gdy oferta mieszkań jest na poziomie historycznego maksimum - w sprzedaży jest 62 tysiące lokali. Jak wskazuje Otodom na rynku może pojawić się stagnacja.

"Historyczne maksimum" na rynku mieszkań

"Historyczne maksimum" na rynku mieszkań

Źródło:
PAP

Ja na przykład ostatnio bardzo dużo mówię o Polsce lokalnej i o tym, że potrzeby Polski lokalnej są inne niż Warszawy. Sama jestem warszawianką i patriotką Warszawy, ale uważam, że te rozwiązania z Warszawy, copy-paste na Polskę lokalną, to totalnie nie jest to - powiedziała w programie "Jeden na jeden" w TVN24 ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz (Polska 2050). Broniła w ten sposób poprawek przegłosowanych w Sejmie wspólnie z PiS w sprawie budownictwa społecznego.

"Potrzeby Polski lokalnej są inne". Ministra broni poprawek do ustawy

"Potrzeby Polski lokalnej są inne". Ministra broni poprawek do ustawy

Źródło:
tvn24.pl

Rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt poinformowała, że dotychczas pisma od prezydenta Donalda Trumpa w sprawie ceł otrzymało 25 krajów. Dodała, że Unia Europejska jest bardzo chętna do negocjacji handlowych, z kolei Kanada to trudny partner do rozmów.

25 krajów otrzymało pisma od Trumpa

25 krajów otrzymało pisma od Trumpa

Źródło:
PAP

Producenci oleju w liście do premiera Donalda Tuska domagają się odblokowania możliwości importu rzepaku z Ukrainy. W ich ocenie niedobór surowca w sezonie 2025/2026 ma wynieść co najmniej 500 tysięcy ton, co negatywnie wpłynie na krajowe tłocznie. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że wstrzymuje się jeszcze z decyzjami w tej sprawie.

Sytuacja jest "niezwykle trudna". Apel do premiera

Sytuacja jest "niezwykle trudna". Apel do premiera

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Komisja Europejska wezwała w czwartek Polskę do prawidłowego wdrożenia unijnej dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych. Jej zdaniem Polska narusza prawo Unii Europejskiej, rezygnując z przetargów przy udzielaniu zamówień na wytwarzanie dokumentów publicznych, takich jak dowody osobiste czy prawa jazdy.

Dowody osobiste i prawa jazdy. Bruksela domaga się zmian

Dowody osobiste i prawa jazdy. Bruksela domaga się zmian

Źródło:
PAP

Senat zgłosił w czwartek poprawki do ustawy podwyższającej limit wydatków budżetu państwa na budownictwo społeczne. Przywracają one brzmienie ustawy w kształcie przedłożonym Sejmowi przez rząd, co oznacza między innymi usunięcie poprawek przegłosowanych przez Polskę 2050 razem z PiS i Konfederacją.

Zwrot w sprawie poprawek przegłosowanych przez Polskę 2050 razem z PiS

Zwrot w sprawie poprawek przegłosowanych przez Polskę 2050 razem z PiS

Źródło:
PAP

Uważam, że obywatelom należy się informacja na temat prawdziwego obrazu sytuacji - powiedział w czwartek na konferencji prasowej minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski, odnosząc się do przedstawionego w środę przez posłów Prawa i Sprawiedliwości raportu na temat sytuacji spółek Skarbu Państwa. Jak stwierdził, jest "zszokowany poziomem fałszu i manipulacji" twierdzeń przedstawicieli opozycji.

PiS publikuje raport. Minister: jestem zszokowany poziomem fałszu i manipulacji

PiS publikuje raport. Minister: jestem zszokowany poziomem fałszu i manipulacji

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Senat zaproponował poprawki, wykreślające część ograniczeń dla budowy turbin wiatrowych z nowelizacji ustawy odległościowej. Zniknąć miałyby między innymi przepisy zakazujące budowy wiatraków w wojskowych strefach lotniczych. Ustawa zamraża też ceny prądu w czwartym kwartale 2025 roku.

Jest decyzja w sprawie cen prądu. Apel do prezydenta

Jest decyzja w sprawie cen prądu. Apel do prezydenta

Źródło:
PAP

W czerwcu Joanna Tyrowicz, członkini Rady Polityki Pieniężnej, wnioskowała o podwyżkę stóp procentowych o 250 punktów bazowych. Wniosek został jednak odrzucony przez pozostałych członków RPP - poinformował Narodowy Bank Polski.

Propozycja dużej podwyżki stóp procentowych. Wyniki głosowania

Propozycja dużej podwyżki stóp procentowych. Wyniki głosowania

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Nowe źródła dochodów własnych w budżecie Unii Europejskiej na lata 2028-2034 pozwolą uzyskać średnio 44 miliardy euro rocznie - wynika z dokumentów opublikowanych przez Komisję Europejską.

Nowe podatki i opłaty. Oto plan Brukseli

Nowe podatki i opłaty. Oto plan Brukseli

Źródło:
PAP

Ponad 324 tysiące przekroczeń prędkości zarejestrowały w pierwszym półroczu 2025 roku fotoradary działające pod nadzorem Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Najwięcej takich sytuacji odnotowano w stolicy Polski. Z kolei odcinkowy pomiar prędkości z największą liczbą wykroczeń znajduje się na dolnośląskim odcinku A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi.

Postrach kierowców na autostradzie. Prawie 25 tysięcy naruszeń

Postrach kierowców na autostradzie. Prawie 25 tysięcy naruszeń

Źródło:
PAP

Prezydent Donald Trump ogłosił, że Coca-Cola, po rozmowie z nim, zgodziła się używać cukru trzcinowego w swoich napojach sprzedawanych w USA. Firma nie potwierdziła tych doniesień. Obecnie napoje koncernu słodzone są w Stanach Zjednoczonych syropem glukozowo-fruktozowym.

Trump interweniuje w sprawie składu coca-coli. "Zgodzili się"

Trump interweniuje w sprawie składu coca-coli. "Zgodzili się"

Źródło:
PAP