Lepsza obsługa to realne zyski. Doświadczenie klienta z zakupu przekłada się na jego lojalność wobec marki

Doświadczenie klienta z zakupu przekłada się na jego lojalność wobec markiPixabay.com

Istnieje istotna zależność między poszczególnymi standardami dotyczącymi obsługi klienta i ich wypełnianiem a poziomem jego lojalności wobec marki – wynika z badania Daymakerindex 2019. Zadowoleni z procesu sprzedażowego klienci nie tylko chętniej wrócą do sklepu, ale i polecą zakupy rodzinie i znajomym. A to przekłada się na wyniki finansowe. Największy wpływ ma oczywiście zaangażowanie doradcy, ale zaskakująco istotne jest np. proponowanie sprzedaży dodatkowej.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Badanie Daymakerindex przeprowadzane jest przez szwedzko-polską firmę badawczą Daymaker od dziesięciu lat. Raz do roku wybierane są sieci handlowe z różnych branży, do których sklepów udają się tzw. Tajemniczy klienci – audytorzy realizujący określony scenariusz, zachowujący się jak zwykli konsumenci. Po wizycie wypełniają oni ankietę służącą do pomiaru poziomu obsługi w sklepie. Kwestionariusz jest taki sam, niezależnie od tego, o jaką branżę chodzi. Podczas badania oceniane jest m.in. to, czy sprzedawca przywitał klienta, czy sam nawiązał kontakt, czy zadawał pytania dotyczące poszukiwanego produktu, ale jest też część dotycząca subiektywnych odczuć klienta – czy miał poczucie, że doradca był zaangażowany, znał dobrze asortyment sklepu itp.

Firmy kładą coraz większy nacisk na obsługę klienta, bo im się to opłaca Agnieszka Naglik

Polacy wyprzedzili Szwedów

- Badanie Daymakerindex prowadzone jest już od dekady, dlatego możemy zaobserwować pewne trendy. Na pewno rośnie poziom obsługi klienta. I mówimy tu o naprawdę ogromnym progresie. Badanie skupia się na podstawowych standardach wspólnych dla większości sieci. W ciągu tych dziesięciu lat wyniki w wielu z nich, choćby powitania, wzrosły nawet o połowę – zauważa Agnieszka Naglik, Senior Account & Business Development Manager w Daymaker Polska, która w retailu pracuje już od ponad dwudziestu lat, a obecnie swoim doświadczeniem dzieli się z markami, które chcą poprawiać jakość obsługi. – Firmy kładą coraz większy nacisk na obsługę klienta, bo im się to opłaca. Jej średni poziom w kraju wzrasta, dlatego firma, która nie pracuje nad standardami i ich spełnianiem, zaczyna wyraźnie odstawać od konkurencji – dodaje. Jak podkreśla, trend ten jest dużo bardziej zauważalny na polskim rynku niż choćby w Skandynawii. – Bardzo interesujące jest zestawienie tych wyników na przestrzeni czasu z wynikami innych krajów, w których prowadzone było badanie. Dziesięć lat temu Polska miała znacząco niższe wyniki niż Szwecja, z której wywodzi się nasza firma, czy Norwegia. Tam poziom obsługi klienta był już mniej więcej ugruntowany. U nas wciąż jeszcze zachodziły wielkie zmiany wywołane także zmianami gospodarczymi od lat 90-tych. Od kilku lat polskie wyniki są zdecydowanie wyższe niż w Szwecji i dziś to szwedzcy sprzedawcy mogliby się uczyć od Polaków podejścia do klienta – reasumuje.

Dobra obsługa powinna być już normą

Wzrost poziomu obsługi nie oznacza jednak koniecznie wyższego zadowolenia klienta. – Przyzwyczajamy się do pewnych standardów. Dlatego już nie czujemy się luksusowo, jeśli sprzedawca uśmiechnie się do nas na wejściu i zaoferuje nam pomoc, tylko jesteśmy zniechęceni, kiedy zobaczymy, że w danym sklepie tego nie zrobił – tłumaczy Naglik. Dziś koniecznością zdaje się już troska o zadowolenie klienta z obsługi i to je właśnie dyrektorzy zarządzający sieci handlowych powinni sobie postawić za naczelny cel. Jest to bowiem ściśle skorelowane z wynikami sprzedażowymi – sprawna i życzliwa obsługa to jeden z podstawowych czynników wpływających na lojalność klienta.

Zadowolenie z obsługi a lojalność wobec marki

Najpopularniejszym bodaj narzędziem służącym do pomiaru lojalności konsumentów jest Net Promoter Score (NPS), w którym klient ocenia, na ile skłonny byłby rekomendować zakupy w danym sklepie swojej rodzinie i znajomym. Wynik NPS mierzony jest na skali od -100 do +100. Za pozytywny uważa się taki powyżej 0. Naprawdę dobry przekroczy 60. Marki, do których konsumenci mają wyjątkowo emocjonalny stosunek, jak np. Harley Davidson czy Apple, są w stanie osiągnąć wyniki powyżej 90. Wątpliwości może budzić to, na ile ocena Tajemniczych Klientów będzie się pokrywała z tym, jaką lojalność wobec marki wykazują zwykli klienci. - W samej Polsce rocznie realizujemy jako Daymaker prawie sto tysięcy badań: częściowo z wykorzystaniem Tajemniczych Klientów, a częściowo na prawdziwych klientach. I widzimy, że wyniki NPS, jakie otrzymujemy w badaniach Mystery Shopper, zazwyczaj pokrywają się z oceną realnych konsumentów. Dlatego możemy uznać dane z Daymakerindex za reprezentatywne dla konsumentów – przekonuje Naglik.

Zaangażowanie, ale nie tylko

Z tegorocznego badania jasno wynika, że spełnianie podstawowych standardów bezpośrednio przekłada się na wynik NPS. Klienci, którzy doświadczyli najważniejszych kroków doskonałej obsługi, dużo częściej deklarują, że zarekomendują sklep rodzinie i znajomym. Kluczowym czynnikiem okazało się zaangażowanie doradcy. – To w tym przypadku możemy mówić o największej różnicy w wynikach NPS. Klienci, którzy pozytywnie ocenili zaangażowanie pracownika, mieli wynik NPS na poziomie 65,6. Tymczasem ci, których zdaniem pracownik był niezaangażowany w obsługę, osiągnęli wynik -84,9 – podkreśla Naglik.

Sprzedaż dodatkowa – nie taka straszna

Co jeszcze silnie wpłynęło na wskaźnik NPS? Choć dla wielu osób może to być zaskoczenie, najwyższy wynik NPS osiągnięto w przypadku Tajemniczych Klientów, którym zaproponowano produkty komplementarne w ramach sprzedaży dodatkowej. – Bardzo często doradcy wychodzą z założenia, że oferowanie produktów dodatkowych to jakieś naciąganie. Jednak umiejętnie przeprowadzona sprzedaż dodatkowa sprawia, że klient czuje się ważny, a jego ogólne wrażenie z wizyty podnosi się – tłumaczy Naglik. – Przeanalizowaliśmy odpowiedzi osób, którym zaproponowano produkt dodatkowy, i tych, które takiej propozycji nie otrzymały. Wśród tych, którzy usłyszeli taką propozycję, średnia odpowiedź na pytanie o to, czy poleciliby markę na skali od zera do dziesięciu wyniosła 9,6. Tymczasem klienci, którym nie zaoferowano produktów dodatkowych odpowiedzieli średnio, że prawdopodobieństwo wynosi 6,6, a więc nie byliby promotorami sklepu – dodaje ekspertka. Najniższe rezultaty odnotowano wśród tych Tajemniczych Klientów, którym nie zadawano pytań dotyczących poszukiwanego produktu oraz którzy źle ocenili znajomość doradcy w zakresie asortymentu sklepu, zaangażowanie i zainteresowanie doradcy oraz przyjazne nastawienie obsługi.

Najlepsza obsługa

Tegorocznym zwycięzcą Daymakerindex okazała się firma YES, gdzie średni wynik wszystkich przeprowadzonych badań wyniósł aż 98 proc.. Zaraz potem uplasowały się Vision Express (96 proc.), które już od kilku lat zajmuje miejsce na podium, oraz New Balance (95 proc.). Pełen ranking oraz szczegółowy raport z badania wraz z propozycją działań służących poprawie obsługi klienta dostępne są na stronie www.daymaker.pl

Autor: Artykuł sponsorowany / Źródło: Daymaker International

Źródło zdjęcia głównego: Pixabay.com

Pozostałe wiadomości

W czwartek weszły w życie przepisy zakazujące wprowadzania do obrotu napojów spirytusowych w tak zwanych alkotubkach - poinformował resort rolnictwa. Jak dodano, ze względu na postulaty producentów, wprowadzono 30-dniowy okres przejściowy, pozwalający na handel "alkotubkami" maksymalnie do 28 lutego tego roku.

"Całkowity zakaz wprowadzenia do obrotu". Rozporządzenie weszło w życie

"Całkowity zakaz wprowadzenia do obrotu". Rozporządzenie weszło w życie

Źródło:
PAP

Stały Komitet Rady Ministrów zaakceptował projekt ustawy w sprawie podniesienia zasiłku pogrzebowego - poinformował w czwartek szef komitetu Maciej Berek. Propozycja resortu rodziny zakłada, że świadczenie wzrośnie od przyszłego roku z 4 tysięcy do 7 tysięcy złotych.

Jest ważna decyzja w sprawie zasiłku pogrzebowego

Jest ważna decyzja w sprawie zasiłku pogrzebowego

Źródło:
PAP

Spółka Black Red White, znany producent mebli, zwiększyła zakres planowanych zwolnień grupowych z około 350 do 421 osób w pierwszym półroczu tego roku - wynika z informacji Powiatowego Urzędu Pracy w Biłgoraju (Lubelskie).

Black Red White zwiększa skalę zwolnień grupowych

Black Red White zwiększa skalę zwolnień grupowych

Źródło:
PAP

W Chorwacji rozpoczął się w czwartek tygodniowy bojkot wybranych sieci supermarketów oraz trzech grup produktów. Premier Andrej Plenković ogłosił tego dnia zaktualizowaną listę produktów, objętych wymogiem ograniczenia cen.

Ruszył tygodniowy bojkot sklepów. Premier reaguje

Ruszył tygodniowy bojkot sklepów. Premier reaguje

Źródło:
PAP

Liczba kradzieży sklepowych na Wyspach Brytyjskich osiągnęła niespotykany wcześniej poziom - w ciągu roku odnotowano ponad 20 milionów takich przestępstw. Bywa, że złodzieje jawnie opróżniają półki z towarami na oczach klientów i pracowników sklepów. Sprzedawcy ostrzegają, że przestępczość w brytyjskich placówkach handlowych "wymknęła się spod kontroli".

"Epidemia kradzieży" w sklepach. Coraz częstsza metoda "kamikadze"

"Epidemia kradzieży" w sklepach. Coraz częstsza metoda "kamikadze"

Źródło:
BBC, The Independent

W razie braku dojścia do porozumienia WOŚP z TV Republika sieć handlowa Lidl zaprzestanie dalszych emisji spotów reklamowych w stacji - poinformowała dyrektorka do spraw korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska Aleksandra Robaszkiewicz. Firmy Oleofarm oraz Wawel przekazały, że rezygnują z emisji reklam w TV Republika.

Firmy reagują po oświadczeniu Owsiaka

Firmy reagują po oświadczeniu Owsiaka

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, tvn24.pl

W obawie przed przerwami w dostawie prądu w związku z operacją odłączenia krajów bałtyckich od rosyjskiej sieci elektroenergetycznej mieszkańcy Estonii wykupują w sklepach domowe generatory prądu - podał w czwartek estoński nadawca publiczny ERR.

Zrywają z Rosją. Ten produkt szybko znika ze sklepów

Zrywają z Rosją. Ten produkt szybko znika ze sklepów

Źródło:
PAP

Stopy procentowe w strefie euro zostaną obniżone o 25 punktów bazowych - zadecydował Europejski Bank Centralny. EBC podał, że nie ma z góry określonej ścieżki dla stóp procentowych.

Jest decyzja w sprawie stóp procentowych w strefie euro

Jest decyzja w sprawie stóp procentowych w strefie euro

Źródło:
PAP

Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości z informacją o konieczności dokonania korekty w PIT-17 - ostrzega resort finansów. Dodaje, że cyberprzestępcy podszywają się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS).

Oszustwo na PIT. Resort ostrzega

Oszustwo na PIT. Resort ostrzega

Źródło:
PAP

Miała być triumfem francuskiej myśli technologicznej, ostatecznie okazała się jedną wielką klapą. W cieniu głośnej premiery chińskiego DeepSeek debiutowała także inna aplikacja oparta na sztucznej inteligencji - Lucie. Bota jednak szybko wyłączono po tym, gdy próbował przekonywać użytkowników, że krowa znosi jaja.

"Krowa znosi jaja". Spektakularna porażka Lucie

"Krowa znosi jaja". Spektakularna porażka Lucie

Źródło:
CNN

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyraził zgodę na przejęcie przez cyber_Folks kontroli nad spółką Shoper poprzez zakup 49,9 procent jej akcji - poinformowała firma w komunikacie prasowym. Chodzi o transakcję o wartości 547,5 miliona złotych.

Wielkie przejęcie na polskim rynku. Firma o decyzji urzędu

Wielkie przejęcie na polskim rynku. Firma o decyzji urzędu

Źródło:
PAP

Rok 2025 będzie rokiem przełomu w polskiej gospodarce, jeśli chodzi o konkurencyjność gospodarki, rokiem przełomu, jeśli chodzi o inwestycje w nasze bezpieczeństwo i w naszą konkurencyjność – powiedział w czwartek premier Donald Tusk na konferencji prasowej związanej z rozpoczęciem budowy Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2.

Tusk: to będzie rok przełomu

Tusk: to będzie rok przełomu

Źródło:
tvn24.pl, PAP

PKO BP przekazał w komunikacie, że udało się usunąć awarię. Wcześniej bank informował o utrudnieniach w "dostępie do niektórych usług w aplikacji IKO i serwisie iPKO".

Awaria w największym banku w Polsce. "Występowały utrudnienia"

Awaria w największym banku w Polsce. "Występowały utrudnienia"

Źródło:
tvn24.pl

Z powodu problemów technicznych na godzinę uziemione zostały w czwartek wszystkie samoloty na najważniejszych lotniskach w Belgii. Przyczyną problemów była usterka w firmie Skeyes, odpowiedzialnej za kontrolę ruchu lotniczego w tym kraju.

Zakłócenia na belgijskim niebie. Godzinna przerwa

Zakłócenia na belgijskim niebie. Godzinna przerwa

Źródło:
Reuters, PAP

1 lutego 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy wprowadzające wolne od pracy 24 grudnia w Wigilię Bożego Narodzenia. Zmiany dotyczą także kolejnej niedzieli bez zakazu handlu.

Nowy dzień wolny od pracy i zmiany w handlu

Nowy dzień wolny od pracy i zmiany w handlu

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Toyota Motor sprzedała 10,8 milionów aut w 2024 roku. To najchętniej wybierana marka na świecie piąty rok z rzędu - przekazała Agencja Reutera.

Auta tego producenta sprzedają się najlepiej

Auta tego producenta sprzedają się najlepiej

Źródło:
Reuters

Lider Naddniestrza poinformował, że zapasy gazu w separatystycznym regionie Mołdawii są "bliskie zera". Jak podały lokalne media, Kiszyniów i Tyraspol nie mogą dojść do porozumienia w sprawie unijnych środków na rozwiązanie kryzysu energetycznego.

Kryzys się pogłębia. "Nasze zapasy są bliskie zera"

Kryzys się pogłębia. "Nasze zapasy są bliskie zera"

Źródło:
PAP

Dla dobra konkurencyjności europejskich firm system ETS2 powinien być odroczony o 2-4 lata - powiedział w Krakowie na konferencji o przyszłości unijnych funduszy Szymon Hołownia, marszałek Sejmu i kandydat na prezydenta RP.

Hołownia: błagam, odsuńmy o te dwa, trzy, cztery lata

Hołownia: błagam, odsuńmy o te dwa, trzy, cztery lata

Źródło:
PAP

Produkt Krajowy Brutto (PKB) Polski wzrósł w 2024 roku o 2,9 procent w porównaniu z 2023 rokiem - podał we wstępnym szacunku Główny Urząd Statystyczny (GUS). Dodał, że w 2023 roku PKB wzrósł o 0,1 procent.

PKB Polski. Najnowsze dane GUS

PKB Polski. Najnowsze dane GUS

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Polska opowiada się za tym, żeby rozważyć zwiększenie środków własnych Unii Europejskiej - powiedziała ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz na konferencji w Krakowie. W tym kontekście wspomniała o podatku cyfrowym lub nowej opłacie za wjazd do UE.

Opłata za wjazd do Unii. Ministra zabiera głos

Opłata za wjazd do Unii. Ministra zabiera głos

Źródło:
PAP

Wprowadzenie opłaty za wjazd samochodem na nowojorski Manhattan ograniczyło ruch o milion pojazdów. Dzięki temu czas podroży skrócił się o nawet 30 procent.

Jedna decyzja, milion aut mniej

Jedna decyzja, milion aut mniej

Źródło:
PAP

Kradzieże pieniędzy z konta metodą "na bankowca" stały się prawdziwą plagą - informuje w czwartkowym wydaniu dziennik "Rzeczpospolita". Jak dodaje, coraz częściej tej formie oszustwa ulegają ludzie młodzi.

Tylko oni i "bankowiec". Plaga oszustw

Tylko oni i "bankowiec". Plaga oszustw

Źródło:
PAP

Firma Meta zgodziła się w ramach ugody wypłacić Donaldowi Trumpowi odszkodowanie w wysokości 25 milionów dolarów. Ma to związek z pozwami, które Trump złożył po zawieszeniu jego kont na Facebooku i Instagramie w 2021 roku.

Meta wypłaci Trumpowi duże odszkodowanie

Meta wypłaci Trumpowi duże odszkodowanie

Źródło:
PAP

W Rzymie rozpoczął się demontaż skrytek na klucze do mieszkań wynajmowanych turystom. To wynik rozporządzenia włoskiego ministerstwa spraw wewnętrznych, na mocy którego wprowadzono obowiązek osobistego meldowania i rejestracji. Dotychczas robiono to zdalnie, a turyści otwierali skrzynki przy pomocy otrzymanego kodu.

Symbol masowej turystyki. Akcja straży miejskiej

Symbol masowej turystyki. Akcja straży miejskiej

Źródło:
PAP

Prognoza wzrostu niemieckiej gospodarki została znacząco obniżona. Minister gospodarki Robert Habeck podał, że rząd spodziewa się w 2025 roku wzrostu o 0,3 procent. Jesienią ustępująca koalicja przewidywała 1,1 procent.

Ciemne chmury nad największą gospodarką Europy. Prognoza rządu

Ciemne chmury nad największą gospodarką Europy. Prognoza rządu

Źródło:
PAP

Twój e-PIT będzie niedostępny od 4 do 14 lutego - powiadomił resort finansów. W tych dniach usługa ma być zasilana informacjami o przychodach podatników, co ma umożliwić wygenerowanie PIT-ów.

Twój e-PIT będzie niedostępny. Resort wyjaśnia

Twój e-PIT będzie niedostępny. Resort wyjaśnia

Źródło:
PAP

We wtorek w Lotto padły cztery milionowe wygrane - przekazał Totalizator Sportowy. "Szóstka" w Lotto wyniosła prawie 25 milionów złotych, a szczęśliwy zakład zawarto w kolekturze w Redzie.

Prawie 25 milionów złotych w Lotto. Podano, gdzie padła wygrana

Prawie 25 milionów złotych w Lotto. Podano, gdzie padła wygrana

Źródło:
tvn24.pl

Publiczne pieniądze wykorzystane do partyjnych celów. Za rządów Zjednoczonej Prawicy miliony złotych z instytucji państwa i państwowych spółek trafiały do Telewizji Republika. To stacja, która sama siebie określa jako niezależną, ale uprawia polityczną propagandę Prawa i Sprawiedliwości. Telewizja cieszyła się przywilejami nie tylko za sprawą publicznych pieniędzy, ale również koncesji na nadawanie naziemne - przyznanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Reportaż Marty Gordziewicz ujawniający te powiązania, "Republika propagandy", można obejrzeć w TVN24 GO.

Rzeka publicznych milionów dla TV Republika. "Sposób absolutnie patologiczny"

Rzeka publicznych milionów dla TV Republika. "Sposób absolutnie patologiczny"

Źródło:
TVN24