Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o zmianie praktyk firmy InPost na skutek zastrzeżeń klientów i postępowania regulatora. Chodzi między innymi o przekierowywanie paczek, czy dodatkowe opłaty za weryfikację rozmiarów przesyłki.
Jak stwierdził UOKiK, do urzędu wpływały skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek za pośrednictwem InPost. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta.
InPost wprowadza zmiany
Skargi te dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. "Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce. W trakcie postępowania spółka dostosowała się do naszych zastrzeżeń. Część zmian została już wdrożona, co mogli już odczuć konsumenci korzystający z tych usług" - podkreślił, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wątpliwości UOKiK-u wzbudziło automatyczne przekierowywanie paczek do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony. InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o maksymalnie 2 km w linii prostej. Gdy nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie - podkreślił urząd.
InPost pobierał też opłatę za weryfikację gabarytów przesyłki, naliczając ją po realizacji usługi. Dotyczyło to takich sytuacji, gdy nadający przesyłkę konsument przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Przedsiębiorca w 2022 r. rozpocznie wprowadzanie zmian, rezygnując z pobierania takiej opłaty - poinformował Urząd.
Kolejną zmienianą praktyką będzie czas na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia. InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 r. - poinformował UOKiK.
Firmy oferujące paczkomaty i automaty paczkowe w Polsce
Według informacji podawanych przez firmę, InPost ma w kraju ponad 15 tysięcy paczkomatów.
W marcu informowaliśmy, że w Warszawie stanął pierwszy automat chińskiej firmy logistycznej CaiNiao do samodzielnego odbioru towarów zakupionych w serwisie AliExpress.
Z kolei w październiku 2020 roku Poczta Polska poinformowała, że zamierza udostępnić do 2022 roku 2000 zewnętrznych automatów paczkowych. Niedawno Biedronka poinformowała o rozszerzeniu współpracy z Pocztą Polską o lokalizacje pod automaty paczkowe. W pierwszej połowie 2022 roku maszyny paczkowa pod marką Pocztex mają stanąć obok sklepów w co najmniej 750 lokalizacjach.
Własną sieć automatów paczkowych uruchamia także Orlen. Koncern zapowiadał, że do końca 2022 r. ich sieć będzie liczyła już blisko 2 tys. urządzeń.
W tym roku także Allgero informowało o postawieniu pierwszych automatów paczkowych Allegro One Box.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock