Sugerowałabym przeniesienie hulajnóg z chodników wyłącznie na ścieżki rowerowe; do tego obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wieku użytkownika - zaproponowała w opublikowanej w czwartek rozmowie z "Dziennikiem Gazeta Prawna" minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.
- Pani (...) w pewnym momencie zrobiła krok w bok, dokładnie przed nastolatka jadącego na hulajnodze, który był już na jej wysokości i nie miał szans na wykonanie jakiegokolwiek manewru – tłumaczył wówczas Mariusz Mrozek z sekcji prasowej Komendy Stołecznej Policji.
Okazało się, że polskie prawo nie nadąża za rosnącą popularnością nowych środków transportu, w tym elektrycznych hulajnóg i traktuje ich użytkowników tak samo, jak pieszych. Nie tylko zezwala na jazdę hulajnóg po chodniku, ale wręcz zabrania korzystania z jezdni.
Chodzi o bezpieczeństwo
"Co do hulajnóg, to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowę z ministrem (infrastruktury Andrzejem - red.) Adamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająć się tym problemem" - stwierdziła w rozmowie z "DGP" Emilewicz. Jak tłumaczyła, "gdy w Ministerstwie Infrastruktury był jeszcze wiceminister Marek Chodkiewicz, informował nas, że jest gotowy z odpowiednią legislacją".
"Nie chcę wchodzić w kompetencje innego resortu. Sprawa jest jednak ważna, gdyż chodzi o bezpieczeństwo użytkowników dróg i pieszych oraz niepewność przedsiębiorców, prowadzących tego typu działalność. Ja dodałabym tu jeszcze aspekt estetyki miast. W Warszawie mamy już trzy-cztery firmy, które oferują taką usługę, a ich hulajnogi są porzucane byle gdzie, stwarzając niebezpieczeństwo dla ruchu przede wszystkim pieszego" - powiedziała Emilewicz. Pytana, jakie zmiany by zaproponowała, powiedziała, że "sugerowałaby przeniesienie hulajnóg z chodników wyłącznie na ścieżki rowerowe". "Do tego obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wieku użytkownika. Gdy widziałam, jak moje 7-letnie dziecko jeździ, stwierdziłam, że jeszcze długo się na to ponownie nie zgodzę. Przydałyby się też jakieś stacje dokujące, w których użytkownicy mogliby zostawiać hulajnogi" - dodała szefowa MPiT.
"To jednak moje obserwacje, a w przypadku zaangażowania w poszukiwanie rozwiązań dbam o to, aby te kwestie szeroko konsultować z samymi zainteresowanymi stronami, wówczas wachlarz propozycji jest znacząco szerszy, tego również wymaga odpowiedzialność wynikająca z funkcji publicznej, którą mam zaszczyt pełnić" - zaznaczyła.
Stanowisko MI
W kwietniu rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś zapowiedział, że jego resort chce uregulować zasady korzystania z dróg publicznych przez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami. Zadeklarował też, że gotowy projekt noweli ma pojawić się w drugim kwartale 2019 roku.
Jak podkreślił Huptyś, Ministerstwo Infrastruktury dostrzega potrzebę uregulowania zasad korzystania z dróg publicznych przez osoby poruszające się przy użyciu urządzeń transportu osobistego, oraz wymagań dla tych urządzeń.
Dodał, że resort będziemy dążył do wypracowania "optymalnego rozwiązania prawnego", pozwalającego na korzystanie z elektrycznych hulajnóg, "przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza pieszych".
Autor: mp//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock