Generator mikrorachunku podatkowego opublikowany na stronie podatki.gov.pl umożliwia wskazanie zarówno identyfikatora NIP, jak i PESEL, a zatem możliwe jest wygenerowanie dwóch odrębnych mikrorachunków podatkowych. Nie jest to błąd systemu - podał resort finansów.
We wtorek "Dziennik Gazeta Prawna" napisał, że jedna osoba jest w stanie wygenerować sobie dwa rachunki - jeden z numeru PESEL, a drugi - z numeru NIP. "Oba różnią się dość istotnie, nie tylko tym, że jeden zawiera NIP, a drugi PESEL, ale również innymi cyframi. Tylko część z nich jest wspólna" - dodano.
"DGP" zwrócił uwagę, że problem dotyczy nie tylko przedsiębiorców, którzy na co dzień, rozliczając się z fiskusem, używają NIP, ale również znacznej części osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. "Wiele z nich dostało kiedyś NIP i nadal go ma, mimo że nie posługują się już nim w kontaktach z urzędem skarbowym" - czytamy.
"Zarówno jedni, jak i drudzy mogą teraz wygenerować sobie dwa mikrorachunki. I stają przed problemem, którego z nich używać" - napisała gazeta.
Odpowiedź resortu
We wtorek po południu komunikat w tej sprawie opublikowało Ministerstwo Finansów. "Generator mikrorachunku podatkowego opublikowany na stronie podatki.gov.pl umożliwia wskazanie zarówno identyfikatora NIP, jak i PESEL, a zatem możliwe jest wygenerowanie dwóch odrębnych mikrorachunków podatkowych. Nie jest to błąd systemu" - podał resort.
Jak dodał, w sytuacji posiadania obu numerów: zarówno identyfikatora NIP, jak i PESEL, możliwe jest wygenerowanie dwóch odrębnych mikrorachunków podatkowych. "Nie jest to błąd systemu, tylko generator mikrorachunku podatkowego opublikowany na stronie podatki.gov.pl umożliwia wskazanie któregoś z numerów, który będzie służył do wygenerowania mikrorachunku" - poinformowało MF.
"Jednocześnie należy zauważyć, że art. 3 ust. 1 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wskazuje, który z identyfikatorów podatkowych, tj. NIP czy PESEL, jest właściwy dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą" - ogłosiło ministerstwo. W celu właściwego dokonania wpłaty do urzędu skarbowego należy użyć mikrorachunku podatkowego zawierającego prawidłowy identyfikator: - PESEL – jeśli podatnik jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, - NIP – jeśli osoba prowadzi działalność gospodarczą lub jest podatnikiem VAT lub jest płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i/lub zdrowotne. Podatnik powinien dokonywać zapłaty podatku przy użyciu mikrorachunku, który zawiera jego identyfikator podatkowy.
Czym jest mikrorachunek?
Mikrorachunki podatkowe to przypisane każdemu podatnikowi indywidualne rachunki, na które będą płacone podatki. System ruszył po 1 stycznia 2020 r. i objął płatności PIT i CIT oraz VAT.
Numer mikrorachunku można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając z generatora dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub w każdym urzędzie skarbowym.
Korzystanie z mikrorachunku nie wiąże się z żadnymi opłatami. Wystarczy sprawdzić jego numer w generatorze i wykorzystać podczas przelewu.
Dzięki temu rozwiązaniu podatnicy nie będą już szukać obowiązujących numerów rachunków urzędów skarbowych i ograniczą liczbę omyłkowych przelewów na niewłaściwe konto. Zmiana oznacza też sprawniejszą obsługę płatności PIT, CIT i VAT, co pozwala m.in. na szybsze uzyskanie potrzebnych zaświadczeń, np. o niezaleganiu w podatkach. Na mikrorachunek można wpłacać również odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT i koszty upomnienia. Podatki inne niż PIT, CIT i VAT wpłaca się na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock